Mimo utrudnień związanych z przebudową stacji Warszawa Zachodnia SKM Warszawa rozpoczęła w ubiegłym roku obsługę nowych połączeń. Liczba pasażerów spadła wprawdzie o 2,5 mln, jednak przewoźnik podkreśla, że efekty modernizacji będą dla niego korzystne. Spółka przywiązuje też dużą wagę do szkoleń z zakresu bezpieczeństwa.
Inaczej, niż dla wielu innych przewoźników, dla SKM rok 2023 nie był pod względem statystyk łaskawy. – W 2023 r. z naszych usług skorzystało blisko 15,2 mln pasażerów i pasażerek (w 2022 r. było to 17,7 mln osób). Ten „suchy” wynik nie oddaje oczywiście w pełni wyzwań, z którym mierzyliśmy się jako przewoźnik – mówi wicedyrektor Biura Komunikacji przewoźnika Karol Adamaszek. Spadek przewozów wynikał – jak podkreśla nasz rozmówca – z przyczyny niezależnej od SKM: były nią utrudnienia w całym węźle warszawskim (zwłaszcza - na linii średnicowej), związane z przebudową stacji Warszawa Zachodnia.
Dobry rok mimo niższych przewozów
– Cieszy nas jednak sam fakt modernizacji infrastruktury kolejowej, a przede wszystkim – niezmiennie wysokie oceny dla polityki miasta w zakresie transportu publicznego. Inwestycje w komunikację miejską ocenia bardzo dobrze 93% badanych. W rankingu dotyczącym jakości życia w miastach przygotowanym przez Komisję Europejską Warszawa znalazła się w pierwszej dziesiątce aż w trzech kategoriach, m. in. właśnie dzięki rozwojowi transportu publicznego – zastrzega przedstawiciel SKM.
Niezależnie od tego przewoźnik ocenia rok jako „bardzo dobry”. – Przede wszystkim rozpoczęliśmy obsługę dwóch nowych linii warszawskiego ZTM: S4 (
Piaseczno – Zegrze Płd.) i S40 (
Piaseczno – Warszawa Główna), które jeszcze bardziej poprawiły dostępność do transportu publicznego oraz zwiększyły możliwości korzystania z ekologicznej komunikacji dla tysięcy mieszkańców i mieszkanek aglomeracji warszawskiej – przypomina Adamaszek.
Przede wszystkim – bezpieczeństwo
Spółka podkreśla też działania na rzecz bezpieczeństwa. – Wprowadziliśmy po raz pierwszy od powstania SKM kompleksowy i wieloaspektowy program przeciwdziałania zdarzeniom typu SPAD (przejechanie sygnału „Stop”). W naszej ocenie może on być dobrym przykładem dla innych podmiotów rynku. Z chęcią będziemy się dzielić naszymi pomysłami i doświadczeniami w tym zakresie – deklaruje nasz rozmówca.
Innego rodzaju dowodem troski o bezpieczeństwo było rozpoczęcie szkoleń TCCC (
Tactical Combat Casualty Care) dla drużyn pociągowych. – Taki kurs wykracza daleko poza cywilne szkolenia z udzielania pierwszej pomocy – wyjaśnia Adamaszek. – TCCC przechodzą np. żołnierze, bo dotyczy udzielania pierwszej pomocy w warunkach bojowych, gdy dochodzi do urazów i obrażeń, które można odnieść na polu walki. Chcemy, aby nasi pracownicy i pracowniczki mieli/miały podstawowe umiejętności ratownicze, które mogą zadecydować o przeżyciu poszkodowanych w warunkach wojny lub innego konfliktu zbiorowego – zaznacza.
Edukacja również dla pasażerów
Podczas ubiegłorocznego zwiedzania zaplecza SKM przewoźnik zainscenizował akcję ratowania życia pasażerce (w jej rolę wcieliła się jedna z pracownic). – Wszystko było przez nas realistyczne zaplanowane i przeprowadzone (łącznie z nagłym zasłabnięciem). Chodziło o to, żeby zaskoczyć zwiedzających bocznicę i pokazać im, jak ważne jest przełamanie wstydu, bo ratując życie kobiety, często należy rozciąć stanik – wskazuje Adamaszek. Akcje edukacyjne z zakresu pierwszej pomocy są organizowane przez przewoźnika przy różnych okazjach.
Przeprowadzane także wśród pracowników szkolenia przynoszą efekt. – Nasz kierownik pociągu, który użył defibrylatora na przystanku kolejowym, aby uratować życie człowieka, odebrał od prezydenta Rafała Trzaskowskiego tytuł Bohatera Warszawskiego Transportu Publicznego. Jesteśmy dumni nie tylko z niego, ale również z naszych kampanii i akcji edukacyjnych, dzięki którym zbudowaliśmy świadomość pasażerów i pasażerek, że w pociągu SKM otrzymają pomoc – podkreśla przedstawiciel przewoźnika. Akcja #Kolej_na_pomaganie polega natomiast na angażowaniu się pracowników SKM w wolontariat na rzecz osób w kryzysie bezdomności czy porzuconych zwierząt.