Przed weekendem – 3 grudnia – Dopravný podnik Bratislava, operator komunikacji w stolicy Słowacji, rozstrzygnął dwa przetargi na dostawy 30 tramwajów jednokierunkowych i 10 dwukierunkowych. Oba zamówienia trafią do Škody. O oba zamówienia starała się też Pesa, której oferty zostały jednak odrzucone.
Jeden z przetargów dotyczy
obejmuje 30 nowych tramwajów o długości do 32,5 m, które pomieszczą co najmniej 240 pasażerów. Zamówienie podstawowe obejmuje 10 tramwajów, a pozostałe sa objęte prawem opcji. Wystartowało trzech producentów – Stadler Polska, Pesa i Škoda Transportation. To postępowanie wygrała ostatecznie Škoda z ofertą na kwotę 71,7 mln euro za pojazdy oznaczone 29T3, z deklarowaną pojemnością 250 pasażerów. To poniżej budżetu określonego na 89,2 mln euro netto.
Drugie postępowanie
dotyczy 10 tramwajów dwukierunkowych o długości 32,5 m, które pomieszczą 230 podróżnych. Wystartowały dwie firmy – Pesa i konsorcjum firm i Škoda Transportation oraz Škoda Transtech. Ocenie podlegała tylko ta druga propozycja i to Škoda została wskazana jako zwycięzca postępowania – z modelem 30T3, który pomieści 242 podróżnych.
Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyła Pesa, ale jej propozycje została odrzucona. – Jesteśmy bardzo rozczarowani tą decyzją, w końcu złożyliśmy najlepszą ofertę, która pozwoliłaby mieszkańcom Słowacji zaoszczędzić setki tysięcy euro. Czujemy, że cały proces był bardzo niestandardowy – mówi Piotr Szarafiński, cytowany przez portal zdopravy. – Mamy jednak wrażenie, że zwycięzca został podany od samego początku, a przewoźnik szukał tylko pretekstu, by nas wykluczy – dodaje Szarafiński.