Škoda Transtech, która jest częścią grupy Škoda Transportation, przekazała do Tampere pierwszy tramwaj ForCity Smart Artic. W sumie producent ma dostarczyć 19 pojazdów za kwotę ponad 100 mln euro. Uruchomienie nowej sieci tramwajowej planowane jest w przyszłym roku.
W fińskim mieście Tampere powstaje nowa sieć tramwajowa. Miasto zamówiło 19 nowych tramwajów z dziewięcioletnią pełną obsługą. Umowa obejmuje też trzy dodatkowe opcje dla maksymalnie 46 dodatkowych pojazdów.
– Dostarczamy nowoczesne, sprawdzone rozwiązanie techniczne odpowiednie do trudnych warunków nordyckich. Nowe tramwaje zapewniają pasażerom maksymalny komfort, na przykład dzięki ogrzewanym podłogom, podwójnym szybom lub klimatyzacji w miesiącach letnich. Pojazdy oparte są na sprawdzonych rozwiązaniach, które uzyskaliśmy przy produkcji pojazdów dla stolicy Helsinek, gdzie dostarczyliśmy łącznie 72 tramwaje – powiedział Zdeněk Majer, prezes zarządu Škoda Transtech i starszy wiceprezes ds. handlu w Škoda Transportation.
– Ponieważ zakład produkcyjny Škoda Transtech w Otanmäki nie ma toru testowego wymaganego do testów, niektóre z nich muszą zostać przeprowadzone bezpośrednio w Tampere. Dlatego niektóre części wnętrza, takie jak tapicerka, zostaną zainstalowane dopiero po zakończeniu instalacji sprzętu elektrycznego, aby nie zakłócały pomiarów, regulacji i innych testów. Ponadto część testów przeprowadzana jest w trybie zdalnym z grupą inżynierów oprogramowania z Pilzna – wyjaśnia Juha Vierros, dyrektor generalny Škoda Transtech.
Dwukierunkowy tramwaj ForCity Smart Artic Tampere ma 37,3 m długości, 2,65 m szerokości, jest całkowicie niskopodłogowy i może pomieścić do 360 pasażerów. Pojazd oferuje również dostęp dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Jak zapewnia producent, napęd na wszystkie koła i solidna konstrukcja podwozia z osiami umożliwiają bezproblemową pracę w wymagających warunkach klimatycznych.
Škoda Transtech jest największym producentem taboru w krajach skandynawskich. Firma została założona w 1985 roku. W 2015 roku została członkiem grupy Škoda Transportation, a w 2018 r. została w całości przejęta przez tę grupę. Głównymi produktami są piętrowe wagony elektryczne (działające jako zestawy push-pull), niskopodłogowe tramwaje i produkty inżynieryjne. Obecnie zakład zatrudnia ponad 650 osób. Oprócz tramwajów dla Tampere, Škoda Transtech wyprodukuje kolejne 29 pojazdów dla nowej linii tramwajowej łączącej Helsinki i Espoo.
W Tampere powstają dwie linie tramwajowe o łącznej długości 16 km (pierwszy etap). Uruchomienie przewozów tramwajowych planowane jest na wakacje 2021 r. Operatorem będzie spółka VR, czyli fiński,
pasażerski przewoźnik kolejowy.