Wszelkie skargi i odwołania w warszawskim przetargu na dostawy do 45 nowych pociągów metra zostały oddalone, co otwiera Metru Warszawskiemu drogę do podpisania umowy ze zwycięską Skodą. Czeski producent pokazał właśnie koncepcję pojazdu dla stolicy Polski. To nie jest jednak jeszcze zatwierdzona i pewna wersja wyglądu pociągów.
Metro Warszawskie
rozstrzygnęło przetarg na dostawy do 45 nowych pociągów w czerwcu zeszłego roku. Wygrała go Skoda, która zaoferowała 1,308 mld zł netto, pokonując cztery inne firmy. W tym tygodniu
ostatecznie oddalone zostały wszelkie odwołania i skargi. – Rozpoczynamy proces zmierzający do podpisania umowy –
mówiła Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.
Z takiego obrotu sprawy cieszy się Skoda. – Cieszę się, że po długim postępowaniu administracyjnym i sądowym zostaliśmy potwierdzeni jako zwycięzca przetargu na dostawę pociągów do Warszawy. Potwierdzono, że nasza oferta była najlepsza. To przełomowy kontrakt na miejskie pojazdy szynowe – warszawski przetarg był jednym z największych w Europie, ale na decyzję czekaliśmy ponad dwa lata. Warszawa będzie mogła się pochwalić nowoczesnymi pojazdami metra o pojemności do 1500 osób. Nasze najnowsze produkty będą obecne w ósmej stolicy Unii Europejskiej – mówi Petr Brzezina, prezes zarządu i prezes grupy transportowej Škoda.
Škoda Transportation zapewnia, że przy projekcie współpracowała z polskimi uniwersytetami i biurami projektowymi, takimi jak EC Engineering. – Cieszę się, że tym zamówieniem umacniamy naszą pozycję na rynku polskim – dostarczaliśmy już tramwaje do Wrocławia. Nowe sześciowagonowe pociągi do Warszawy będą w pełni klimatyzowane. Pudło wagonu będzie aluminiowe, a długość jednego z wagonów wyniesie około dwudziestu metrów. Całkowita długość składu to 118,2 m. Projekt wnętrza przedziału pasażerskiego – układ, wybór materiałów, kształt i kolorystyka - został opracowany z myślą o stworzeniu komfortowego środowiska zarówno dla pasażerów, jak i maszynisty – mówi Zdeněk Majer, członek zarządu i starszy wiceprezes ds. biznesowych. Wkrótce jednak producent skorygował tę wypowiedź: usunięto wzmiankę o klimatyzacji. Warto przy tym dodać, że specyfikacja zamówienia nie zawierała wymogu klimatyzacji w przedziale pasażerskim – w pociągach miała być zastosowana wentylacja mechaniczna.
Trzeba podkreślić, że zaprezentowany przez producenta szkic to na razie luźna, nieobowiązująca koncepcja, gdyż kontrakt nie jest jeszcze popisany. – O ostatecznym wyglądzie pojazdu decyduje zamawiający po stosownych konsultacjach z zarządzającym transportem. Decyzje w tym zakresie będą podejmowane po podpisaniu umowy i przedstawieniu przez producenta projektów – odkreśla Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.
Na realizację całego zamówienia przewidziano 53 miesiące. Pierwszy pociąg, zgodnie z przetargiem, powinien zostać dostarczony w ciągu 20 miesięcy od zawarcia umowy. Przekazanie terminowego świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu powinno nastąpić do końca 23 miesiąca od dnia podpisania umowy. Dodatkowo w ciągu 30 miesięcy od daty podpisania umowy Metro Warszawskie będzie mogło podjąć decyzję o rozszerzeniu zamówienia o kolejne 8 składów.
mat. Skoda
AKTUALIZACJA 15.10.2019 r.: Skoda dokonała korekty słów członka zarządu Zdenka Majera zawartych w pierwszym komunikacie. Usunięto wzmianki o pełnej klimatyzacji w pociągu.