Drugie co do wielkości miasto w Finlandii – Tampere – w odpowiedzi na zwiększające się zapotrzebowanie transportowe mieszkańców, zamawia dodatkowe człony do posiadanych tramwajów Skody. Pojazdy mają zostać wydłużone o 10 metrów.
Grupa Škoda zdobyła nietypowe zamówienie z
fińskiego miasta Tampere. Firma transportowa Tampereen Raitiotie Oy zdecydowała się na skorzystanie z opcji i zamówiła u producenta dziesięciometrowe człony, które pozwolą wydłużyć obecnie wykorzystywane 37-metrowe tramwaje ForCity Smart Artic X34.
Wartość dodatkowego zamówienia to 18 milionów euro. W ramach tego samego kontraktu producent świadczy ponadto dziesięcioletni kompleksowy serwis. Jak tłumaczy swoją decyzję zamawiający, chęć rozbudowy tramwajów jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie mieszkańców na usługi transportu publicznego. Rozbudowa konstrukcji dotyczyć będzie łącznie 11 pojazdów ForCity Smart Artic X34.
– Liczba pasażerów obsługiwanych przez przewoźnika Tampere Raitiotie rośnie szybciej niż oczekiwano. Dzięki rozbudowie tramwajów pojemność pasażerska ma wzrosnąć o ponad 30 procent, co pozwoli na przewóz jednym składem 345 osób zamiast 264. Takie podejście pozwoli nam zachować optymalną częstotliwość tramwajów co siedem i pół minuty. Ma to duże znaczenie z punktu widzenia płynności ruchu i obsługi pasażerów – mówi Pekka Sirviö, dyrektor generalny Tampereen Raitiotie Oy.
– Nowy kontrakt jest przykładem naszego umiejętnego i szybkiego reagowania na potrzeby naszego klienta. Oferujemy praktyczne rozwiązanie, które odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na transport publiczny i zapewnia kompatybilność z istniejącą flotą – mówi Jan Harder, prezes na region zachodni i północny w grupie Škoda.
Zakup dodatkowych modułów będzie procesem dwuetapowym. W pierwszej fazie Tampere otrzyma prototyp dodatkowego modułu, który Škoda wyprodukuje w 2025 roku w swojej fińskiej fabryce w Otanmäki. Nowy człon zostanie następnie zamontowany do jednego z obecnie eksploatowanych tramwajów. – Instalacja i testowanie wydłużonego tramwaju zajmie fabryce około 2 miesięcy, po czym pojazd zostanie przetransportowany do Tampere, gdzie przeprowadzimy testy typu. Odbędzie się to w 2026 roku. W trakcie testów zweryfikujemy funkcjonalność i kompatybilność wydłużonej konstrukcji pojazdu z naszym systemem tramwajowym i jego podsystemami – wyjaśnia Mika Luutikivi, menadżer floty Tampereen Raitiotie Oy.
Po zaakceptowaniu i zweryfikowaniu funkcjonalności prototypowego członu, Škoda przystąpi do produkcji kolejnych dziesięciu modułów. Zostaną one następnie zainstalowane do obecnych tramwajów w zajezdni Ratika w Tampere. Rozbudowane pojazdy mają dotrzeć do Tampere latem 2027 roku, a cała seria jedenastu tramwajów ma trafić do eksploatacji latem 2028 roku.