MPK Wrocław wysyła na modernizację swoje jedyne tramwaje dwukierunkowe. Przewoźnik planuje zmodernizować 6, a docelowo aż 31 wagonów, które docierały do Wrocławia w latach 2010-2011. Jakie zmiany czekają na Skody 19T?
Jak
już informowaliśmy, MPK Wrocław chce zmodernizować swoje jedyne tramwaje dwukierunkowe, a więc wozy Skoda 19T. Podstawa zamówienia dotyczy modernizacji sześciu tramwajów (a w przypadku dwóch z nich dodatkowo naprawy powypadkowej), natomiast w ramach prawa opcji przewidziano modernizację pozostałych, maksymalnie 25 wagonów. MPK ma bowiem łącznie 31 tramwajów Skoda 19T.
Napęd do przejrzenia i ewentualnej naprawy
Przedmiot zamówienia obejmie przegląd wózków napędowych i tocznych, które zostaną zdemontowane i rozłożone na czynniki pierwsze. Następne elementy zostaną oczyszczone, oraz zyskają nową warstwę ochronną. Elementy, które nie nadają się już do użytku zostaną wymienione na nowe. Demontaż obejmie również elementy kół tramwajów, które zyskają zupełnie nowe obręcze. Dogłębny przegląd przejdą zestawy kołowe oraz układ hamulcowy. Podobnie będzie z silnikiem oraz odbierakiem prądu, natomiast na zupełnie nowy zostanie wymieniony falownik trakcyjny.
Tramwaje zyskają nowe amortyzatory hydrauliczne oraz nowe odsprężynowanie wtórne. Pełny przegląd przejdzie również pudło wagonu, które ma zostać dogłębnie skontrolowane i sprawdzone, pod kątem odkształceń czy ognisk korozji. MPK wymaga, żeby wykonawca prac obliczył i wykonał wzmocnienie progów wejściowych do wagonów. Przewoźnik chce również odnowić przody wagonów, lecz dopuszcza również ich wymianę na zupełnie nowe, a uzgodnienia w tym zakresie będą przedmiotem rozmów wykonawcy oraz zamawiającego.
Zupełnie nowe będzie poszycie dachu oraz jego izolacja termiczna, a wykonawca modernizacji ma również zweryfikować, czy na dachu możliwy będzie montaż zasobników energii lub superkondensatorów. Jeśli tak, to w ramach zadania mają zostać wykonane odpowiednie mocowania oraz wyprowadzenie niezbędnej instalacji.
Nowy pulpit i kamera zamiast lusterka
Tramwaje zyskają też zupełnie nowe szyby w obu kabinach motorniczego. W każdej z kabin zupełnie zdemontowane zostaną pulpity prowadzących, które przejdą regenerację, podobnie jak cała przestrzeń kabiny. Prowadzący zyskają lodówkę oraz uchwyt na kubek. Wykonawca ma również sprawdzić, czy możliwy będzie montaż drugiego fotela, dla instruktora/patrona, co miałoby dotyczyć dwóch spośród 31 wagonów. Fotel motorniczego zostanie wymieniony na zupełnie nowy.
MPK chce też wymiany wszystkich płatów oraz mechanizmów drzwiowych. Kontrolę przejdzie także system ogrzewania i klimatyzacji. Skody zyskają również nowe oświetlenie wewnętrzne oraz zewnętrzne, bowiem od teraz będzie ono wykonane w technologii LED. Zamawiający chce także doposażenia tramwaju w światła LED do jazdy dziennej. Obecne platformy elektryczne, które służą do wjazdu osób z niepełnosprawnością, zostaną zastąpione nowymi, ręcznymi platformami, rozkładanymi przez motorniczych.
Modernizacja spowoduje też likwidację lewych lusterek na rzecz zupełnie nowych kamer, które w czasie rzeczywistym mają pokazywać lewy bok każdego z wagonów. Prawe lusterka mają z kolei zostać wymienione na zupełnie nowe. MPK chce też wyposażenia tramwajów w kamery pokazujące współpracę pantografu z siecią trakcyjną.
18 miesięcy na modernizację sześciu wozów
Całość zamówienia - zakres podstawowy wraz z opcją, mają zostać wykonane w ciągu 48 miesięcy od momentu zawarcia umowy, natomiast na zamówienie podstawowe przewidziano 18 miesięcy od momentu podpisania kontraktu. MPK chce, żeby trzy pierwsze wagony zostały zmodernizowane w ciągu 12 miesięcy od zawarcia umowy, a remont każdego z pozostałych tramwajów ma trwać maksymalnie 3 miesiące.
Jakie doświadczenie?
W postępowaniu będą mogli wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu pięciu ostatnich lat zmodernizowali lub przeprowadzili kapitalny remont / naprawę główną minimum 5 sztuk tramwajów wieloczłonowych z udziałem niskiej podłogi na poziomie minimum 20%, które są napędzane silnikami asynchronicznymi. Wykonawca spełni postawione kryteria również wtedy, jeśli poświadczy, że w ciągu 5 ostatnich lat wyprodukował i dostarczył minimum 5 sztuk tramwajów wieloczłonowych, z napędem asynchronicznym, gdzie poziom niskiej podłogi wyniósł co najmniej 20%.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 90% oraz okres gwarancji - 10%.
Przypomnijmy, że MPK posiada również jednokierunkowe tramwaje od Skody, które
przeszły modernizację w ostatnich latach.