Partner serwisu
Komunikacja

Skody 19T do modernizacji. Co się zmieni?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
25-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
25-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Skody 19T do modernizacji. Co się zmieni?
fot. MPK Wrocław
MPK Wrocław wysyła na modernizację swoje jedyne tramwaje dwukierunkowe. Przewoźnik planuje zmodernizować 6, a docelowo aż 31 wagonów, które docierały do Wrocławia w latach 2010-2011. Jakie zmiany czekają na Skody 19T?

Jak już informowaliśmy, MPK Wrocław chce zmodernizować swoje jedyne tramwaje dwukierunkowe, a więc wozy Skoda 19T. Podstawa zamówienia dotyczy modernizacji sześciu tramwajów (a w przypadku dwóch z nich dodatkowo naprawy powypadkowej), natomiast w ramach prawa opcji przewidziano modernizację pozostałych, maksymalnie 25 wagonów. MPK ma bowiem łącznie 31 tramwajów Skoda 19T.

Napęd do przejrzenia i ewentualnej naprawy

Przedmiot zamówienia obejmie przegląd wózków napędowych i tocznych, które zostaną zdemontowane i rozłożone na czynniki pierwsze. Następne elementy zostaną oczyszczone, oraz zyskają nową warstwę ochronną. Elementy, które nie nadają się już do użytku zostaną wymienione na nowe. Demontaż obejmie również elementy kół tramwajów, które zyskają zupełnie nowe obręcze. Dogłębny przegląd przejdą zestawy kołowe oraz układ hamulcowy. Podobnie będzie z silnikiem oraz odbierakiem prądu, natomiast na zupełnie nowy zostanie wymieniony falownik trakcyjny.

Tramwaje zyskają nowe amortyzatory hydrauliczne oraz nowe odsprężynowanie wtórne. Pełny przegląd przejdzie również pudło wagonu, które ma zostać dogłębnie skontrolowane i sprawdzone, pod kątem odkształceń czy ognisk korozji. MPK wymaga, żeby wykonawca prac obliczył i wykonał wzmocnienie progów wejściowych do wagonów. Przewoźnik chce również odnowić przody wagonów, lecz dopuszcza również ich wymianę na zupełnie nowe, a uzgodnienia w tym zakresie będą przedmiotem rozmów wykonawcy oraz zamawiającego.

Zupełnie nowe będzie poszycie dachu oraz jego izolacja termiczna, a wykonawca modernizacji ma również zweryfikować, czy na dachu możliwy będzie montaż zasobników energii lub superkondensatorów. Jeśli tak, to w ramach zadania mają zostać wykonane odpowiednie mocowania oraz wyprowadzenie niezbędnej instalacji.

Nowy pulpit i kamera zamiast lusterka

Tramwaje zyskają też zupełnie nowe szyby w obu kabinach motorniczego. W każdej z kabin zupełnie zdemontowane zostaną pulpity prowadzących, które przejdą regenerację, podobnie jak cała przestrzeń kabiny. Prowadzący zyskają lodówkę oraz uchwyt na kubek. Wykonawca ma również sprawdzić, czy możliwy będzie montaż drugiego fotela, dla instruktora/patrona, co miałoby dotyczyć dwóch spośród 31 wagonów. Fotel motorniczego zostanie wymieniony na zupełnie nowy.

MPK chce też wymiany wszystkich płatów oraz mechanizmów drzwiowych. Kontrolę przejdzie także system ogrzewania i klimatyzacji. Skody zyskają również nowe oświetlenie wewnętrzne oraz zewnętrzne, bowiem od teraz będzie ono wykonane w technologii LED. Zamawiający chce także doposażenia tramwaju w światła LED do jazdy dziennej. Obecne platformy elektryczne, które służą do wjazdu osób z niepełnosprawnością, zostaną zastąpione nowymi, ręcznymi platformami, rozkładanymi przez motorniczych.
Modernizacja spowoduje też likwidację lewych lusterek na rzecz zupełnie nowych kamer, które w czasie rzeczywistym mają pokazywać lewy bok każdego z wagonów. Prawe lusterka mają z kolei zostać wymienione na zupełnie nowe. MPK chce też wyposażenia tramwajów w kamery pokazujące współpracę pantografu z siecią trakcyjną.

18 miesięcy na modernizację sześciu wozów

Całość zamówienia - zakres podstawowy wraz z opcją, mają zostać wykonane w ciągu 48 miesięcy od momentu zawarcia umowy, natomiast na zamówienie podstawowe przewidziano 18 miesięcy od momentu podpisania kontraktu. MPK chce, żeby trzy pierwsze wagony zostały zmodernizowane w ciągu 12 miesięcy od zawarcia umowy, a remont każdego z pozostałych tramwajów ma trwać maksymalnie 3 miesiące.

Jakie doświadczenie?

W postępowaniu będą mogli wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu pięciu ostatnich lat zmodernizowali lub przeprowadzili kapitalny remont / naprawę główną minimum 5 sztuk tramwajów wieloczłonowych z udziałem niskiej podłogi na poziomie minimum 20%, które są napędzane silnikami asynchronicznymi. Wykonawca spełni postawione kryteria również wtedy, jeśli poświadczy, że w ciągu 5 ostatnich lat wyprodukował i dostarczył minimum 5 sztuk tramwajów wieloczłonowych, z napędem asynchronicznym, gdzie poziom niskiej podłogi wyniósł co najmniej 20%.

O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 90% oraz okres gwarancji - 10%.

Przypomnijmy, że MPK posiada również jednokierunkowe tramwaje od Skody, które przeszły modernizację w ostatnich latach.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław i duży przetarg na elektrobusy

Komunikacja

Wrocław i duży przetarg na elektrobusy

Jakub Rösler 25 kwietnia 2024

Dwa przetargi MPK Wrocław: Elektrobusy i modernizacja tramwajów 19T Skody

Prawo & Finanse

MPK Wrocław chce zmodernizować dwukierunkowe Skody

Komunikacja

Co z opcją na Twisty dla MPK Wrocław?

Komunikacja

Co z opcją na Twisty dla MPK Wrocław?

Jakub Rösler 28 lutego 2024

Wrocław. Nowa zajezdnia tramwajowa i nowe trasy

Komunikacja

Jest porozumienie płacowe w MPK Wrocław

Prawo & Finanse

Jest porozumienie płacowe w MPK Wrocław

Redakcja/inf. pras. 16 stycznia 2024

Zobacz również:

Wrocław i duży przetarg na elektrobusy

Komunikacja

Wrocław i duży przetarg na elektrobusy

Jakub Rösler 25 kwietnia 2024

Dwa przetargi MPK Wrocław: Elektrobusy i modernizacja tramwajów 19T Skody

Prawo & Finanse

MPK Wrocław chce zmodernizować dwukierunkowe Skody

Komunikacja

Co z opcją na Twisty dla MPK Wrocław?

Komunikacja

Co z opcją na Twisty dla MPK Wrocław?

Jakub Rösler 28 lutego 2024

Wrocław. Nowa zajezdnia tramwajowa i nowe trasy

Komunikacja

Jest porozumienie płacowe w MPK Wrocław

Prawo & Finanse

Jest porozumienie płacowe w MPK Wrocław

Redakcja/inf. pras. 16 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5