fot. Kasper FiszerPociągi ŁKA i Przewozów Regionalnych
Podróżny nie oczekuje wcale, że we wszystkich pociągach będzie obowiązywał jeden bilet, ale że zakup większej ich liczby przebiegnie bezproblemowo, a podróż zrealizowana będzie punktualnie – argumentował na Kongresie Kolejowym prezes SkyCash. Platforma sprzedażowa o tej samej nazwie ma być stopniowo rozszerzana o kolejne środki komunikacji, także niekolejowej. Zdaniem prelegenta przewoźnicy kolejowi na takim układzie mogą jednak zyskać.
– Wspólny bilet dla mnie jest mrzonką – mówił podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego w Warszawie Tomasz Krajewski, prezes zarządu SkyCash Poland. – Mamy kilkanaście spółek kolejowych. My sami obsługujemy dziesięć z jedenastu [najważniejszych], do tego dochodzi kilka mniejszych. Wdrożenie wspólnego biletu z dnia na dzień po prostu nie nastąpi – argumentował.
Podróż nie zaczyna się na dworcu, ale w domu, skąd na dworzec trzeba dotrzeć
– Mamy więc bilet łączony PKP Intercity, SKM Trójmiasto i Przewozów Regionalnych [Pakiet Podróżnika], mamy też bilet samorządowy, który udostępniliśmy jako pierwsi, natomiast nadal nie jest to to, czego oczekuje pasażer. Co więcej, nie oczekuje on też, że kupi jeden bilet na całą podróż u jednego przewoźnika. Oczekuje natomiast, że będzie wiedział, że jeśli wyjedzie z domu o godzinie 8:00, to o 23:00 na pewno będzie na drugim końcu kraju. To można osiągnąć inaczej – przekonywał, nawiązując do działalności swojej platformy sprzedażowej, która pozwala na zakup biletów różnych operatorów.
Prelegent dodał, że w jego opinii owa integracja powinna mieć charakter szerszy i objąć nie tylko samą kolej, ale także inne środki transportu. – My widzimy podróż znacznie szerzej: ona nie zaczyna się na dworcu. Tak zaczyna się wyprawa podróżnika kolejowego, ale zazwyczaj podróż rozpoczyna się w domu – stwierdził.
Kolej może wygrać jakością usług, a nie odcięciem sieci sprzedaży od konkurencji
– Podróż rozpoczyna się bowiem od tego, że ktoś chce gdzieś wyjechać. Może to zrobić w różny sposób: samochodem, taksówką, uberem, komunikacją miejską. My chcemy iść w tym kierunku i sukcesywnie udostępniać w naszej aplikacji [bilety na] kolejne środki komunikacji – zapowiadał prezes zarządu SkyCash Poland.
Zdaniem Tomasza Krajewskiego takie działanie może być sprzeczne z interesami przewoźników kolejowych tylko pozornie. Argumentował on bowiem, że jeśli kolej zaoferuje klientom najlepszą jakość usług, ci i tak wybiorą właśnie ten środek transportu z całej palety dostępnych. Jednocześnie zakup biletów w ramach wspólnej platformy może być prostszy i po części zastępuje ideę wdrożenia wspólnego biletu.
Kluczem do sukcesu ma być punktualność i przewidywalnośćd
– Jeśli kolej zapewni pasażerom punktualność i przewidywalność, to właśnie kolej będzie głównym środkiem komunikacji – ocenił prelegent, podsumowując swoją wypowiedź. Z zaprezentowanym poglądem częściowo zgodzili się reprezentanci przewoźników. – SkyCash nie jest dla nas konkurencją – mówił Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich, dodając, że jego spółka stara się oferować swoje bilety w możliwie jak najszerszej sieci dystrybucji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.