Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii aż 90 mln zł dofinansowania na zakup 35 autobusów o napędzie elektrycznym oraz 21 ładowarek. Rybnik planuje zakup 20 autobusów o napędzie wodorowym. Cieszyn zakupi sześć autobusów o napędzie elektrycznym. Natomiast Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju zakupi 11 autobusów o napędzie elektrycznym z których będą korzystać mieszkańcy miasta Żory. Umowa pomiędzy samorządami a NFOŚiGW została podpisana 5 września 2022 r.
Zakupy zostaną zrealizowane w ramach drugiej edycji programu Zielony Transport Publiczny. – Przy wdrażaniu programu „Zielony Transport Publiczny”, dbamy o to, aby z nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego mogli korzystać wszyscy, bez względu na miejsce zamieszkania – zaznacza Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska. – Przy tym staramy się także wypracowywać najlepsze rozwiązania, które poprawią jakość życia Polaków w zakresie lepszego stanu powietrza. Rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego bez wątpienia jest istotnym elementem w osiągnięciu tego ważnego celu – dodaje.
W ramach przedsięwzięcia „Zielony Transport GZM”,
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia planuje zakup 35 autobusów o napędzie elektrycznym zasilanych z własnych magazynów energii: 24 sztuki niskopodłogowych autobusów 12-metrowych oraz 11 sztuk niskopodłogowych przegubowych autobusów 18-metrowych. Zakupione pojazdy będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych i zasilą tabor PKM Świerklańca, Katowic, Sosnowca i Gliwic.
W ramach projektu zostaną również zakupione mobilne lub stacjonarne ładowarki wolnego ładowania (21 szt.). Ponadto, w ramach niniejszego projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 430 osób – kierowców oraz mechaników. Całkowity koszt inwestycji to 141 832 530 zł, a dotacja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej to 90 000 000 zł.
Miasto Rybnik planuje zakup 20 autobusów o napędzie wodorowym,
o czym pisaliśmy niedawno. Zakupione pojazdy o długości 12 m będą niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Posiadać będą również monitoring, alkoblokadę oraz defibrylator. Ponadto, w ramach niniejszego projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej sześciu mechaników i naukę obsługi pojazdu. Całkowity koszt inwestycji to 86 100 000 zł, a dotacja z NFOŚiGW to 45 500 000 zł.
Miasto Cieszyn w ramach przedsięwzięcia planuje zakup 6 autobusów elektrycznych (2 małe – do 8 m długości i 4 duże – do 12 m). Zakupione pojazdy będą przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Będą wyposażone w klimatyzację, system dynamicznej informacji pasażerskiej, wewnętrzny monitoring wizyjny, kasowniki biletów elektronicznych. Ponadto, w ramach niniejszego projektu zaplanowano również zakup i montaż dwóch punktów ładowania typu plug-in przeznaczonych dla małych autobusów oraz cztery punkty ładowania typu plug-in dla dużych autobusów. Oprócz tego zaplanowane jest przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 10 kierowców i 4 mechaników. Całkowity koszt inwestycji to 15 571 800 zł, dotacja z NFOŚiGW to 9 435 000 zł.
Natomiast Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju w ramach przedsięwzięcia planuje zakup 11 autobusów o napędzie elektrycznym o długości 12 m. Zakupione niskopodłogowe zostaną przekazane miastu Żory i będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Ponadto, w ramach niniejszego projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 26 kierowców. Całkowity koszt inwestycji to 35 121 420 zł, dotacja z NFOŚiGW to 26 341 065 zł oraz pożyczka 8 780 355 zł.
Umowy o udzielenie dotacji w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” zostały podpisane 5 września 2022 r. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przewiduje zakończyć projekt 31 października 2025 r., miasto Rybnik –23 października 2023 r., natomiast miasta Cieszyn i Jastrzębie Zdrój – 31 marca 2024 r.