Urzędnicy śląskiego Urzędu Marszałkowskiego ogłosili konkurs na funkcję pełnomocnika ds. ruchu rowerowego. Trzecie tego rodzaju stanowisko w Polsce objął Aleksander Kopia. Czym zajmie się nowo powołany wojewódzki oficer?
Pierwsi wojewódzcy oficerowie rowerowi zostali powołani w Zachodniopomorskiem (październik 2014) oraz Mazowieckiem (lipiec 2015). Nowo wybrani urzędnicy otrzymali zadanie koordynacji wszelkich zadań związanych z komunikacją rowerową w swoim regionie. Zajmują się m.in inwentaryzacją infrastruktury, opiniowaniem projektów czy tworzeniem standardów projektowania.
Do grona województw posiadających własnego oficera dołączyło właśnie śląskie. Funkcję pełnomocnika marszałka ds. komunikacji rowerowej objął tam Aleksander Kopia - autor „Strategii wspierania ruchu rowerowego dla Śląska”, pomysłodawca połączenia Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego trasami dla rowerzystów oraz dyrektor polskiej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmów Rowerowych. Poniżej prezentujemy krótki wywiad ze świeżo upieczonym pełnomocnikiem.
Rafał Stawecki, Transport-publiczny.pl: Co skłoniło, pana zdaniem, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego do powołania oficera rowerowego?
Aleksander Kopia, Pełnomocnik Marszałka Województwa ds. Komunikacji Rowerowej: Urzędnicy zauważyli, że bez dobrze i spójnie prowadzonej polityki prorowerowej Śląsk nie będzie rozwijał się tak, jak inne regiony. Województwo cechuje duża różnorodność – są w nim góry, lasy, Jura oraz tereny postindustrialne z unikatowymi na skalę światową zabytkami techniki przemysłowej. Dzięki połączeniu tych atrakcji odpowiednimi trasami śląskie mogłoby stać się ważnym centrum turystki rowerowej.
Turystyka i rekreacja to naturalnie tylko jeden z obszarów, w których Urząd Marszałkowski dostrzegł niewykorzystany potencjał. Drugi to rower w mieście. Dwa kółka powinny stać się ważnym elementem systemu komunikacyjnego.
Jakie są Pana - jako wojewódzkiego oficera rowerowego - kompetencje?
Przede wszystkim doradztwo, promocja oraz koordynacja prac przy realizacji projektów wychodzących poza kompetencje pojedynczych gmin, takich jak Wiślana Trasa Rowerowa czy szlaki rowerowe na Jurze. W ramach pełnionej funkcji będę miał możliwość nawiązania z współpracy z sąsiednimi województwami oraz krajami, np. z Niemcami. Tamtejsze Zagłębie Ruhry to region bliźniaczo podobny do Górnego Śląska, toteż możemy wynieść z niego wiele przykładów wykorzystania poprzemysłowej infrastruktury (mostów, linii kolejowych itp.) na potrzeby ruchu rowerowego.
Wszystkie działania odbędą się w ramach kompetencji Urzędu Marszałkowskiego, które definiuje Ustawa o samorządzie wojewódzkim.
Czym, jako oficer, zajmie się Pan w pierwszej kolejności?
Obecnie jako najważniejsze uważam stworzenie jednolitych standardów rowerowych (dysponujemy już dobrze opracowanym materiałem) i przygotowanie strategii rowerowej dla województwa śląskiego. To dwa bardzo istotne dokumenty, do których będziemy odwoływać się przez wiele lat.
Z działań krótkoterminowych – chcę stworzyć internetową platformę rowerową i wykonać inwentaryzację infrastruktury dla cyklistów w miastach regionu. Zbadam również szlaki rowerowe w województwie pod kątem ich jakości i przydatności do tworzenia tras wojewódzkich.
Ważnym elementem działań będzie współpraca z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się problematyką rowerową. Sam wywodzę się z tego środowiska, toteż wszystkich zainteresowanych zapraszam do współpracy.
Czy rower to Pana całoroczny środek transportu? W niektórych miastach warunkiem koniecznym do zostania oficerem było całoroczne dojeżdżanie rowerem do pracy - także zimą. Czy musiał Pan spełnić podobny wymóg?
Jestem rowerzystą całorocznym. Co prawda nie było to warunkiem objęcia pełnionej przeze mnie funkcji, ale do pracy dojeżdżam jednośladem, a nawet dwoma. Mieszkam w Częstochowie, zaś pracuję w Katowicach. Jadę więc jednym rowerem z domu na stację kolejową w swojej miejscowości, dalej do Katowic pociągiem (kocham Koleje Śląskie!), zaś tam przemieszczam się z dworca do Urzędu Marszałkowskiego drugim rowerem.
Czy rower to zainteresowanie czysto zawodowe, czy też pasja także poza pracą?
Właśnie wróciłem z rodzinnego urlopu nad Bałtykiem. Naturalnie - rowerowego urlopu. W ostatni weekend zaś przebywałem w Krakowie (tam też mam jeden rower na stałe), gdzie uczestniczyłem w organizowanym przeze mnie Międzynarodowym Festiwalu Filmów Rowerowych. Zatem dwa kółka to moja pasja i styl życia, który chcę zaszczepić mieszkańcom Śląska.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
