Zarządca infrastruktury kolejowej po raz kolejny wprowadził zmiany na liście podstawowerj tzw. rządowego programu przystankowego. Nowe perony ostatecznie nie zostaną wybudowane w Knurowie, bo nie pojadą tam pociągi. PKP PLK tłumaczą, że decyzję w tej sprawie zmienił samorząd.
W zeszłym roku zarządca infrastruktury kolejowej poinformował, że zamierza wybudować nowy przystanek kolejowy Knurów-Szpital. Jego powstanie miałoby zostać sfinansowane w ramach rządowego programu przystankowego na lata 2021-2025. Choć obecnie przez Knurów pociągi pasażerskie przejeżdżają tylko dwa razy dziennie, i to wyłącznie w soboty i niedziele, spółka liczyła na zwiększenie oferty przez samorząd wojewódzki.
UMWŚ zmienił zdanie w sprawie uruchamiania połączeń codziennych
Samorządowa spółka Koleje Śląskie wskazała jednak niedawno, że nie ma konkretnych planów uruchamiania dodatkowych połączeń, które mogłyby zatrzymywać się na nowym przystanku lub na istniejącej stacji Knurów. Stawiało to zapowiadaną przez PLK inwestycję pod znakiem zapytania, bo wśród kryteriów przyjętych w programie przystankowym znalazło się to mówiące o obsłudze pasażerów przez co najmniej cztery pary kursów dziennie. Teraz spółka potwierdziła, że dokonała kolejnych zmian na liście podstawowej programu. Usunięty z niej został właśnie przystanek Knurów-Szpital.
– Dla budowy przystanku Knurów-Szpital odnotowano duże poparcie społeczne – mówi Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, tłumacząc wcześniejsze plany spółki. Zapewnia też, że rozmowy prowadzone z władzami województwa śląskiego wskazywały na uzyskanie deklaracji uruchomienia wymaganej liczby codziennych połączeń. Podkreśliła, że taki dokument jest niezbędny do rozpoczęcia inwestycji finansowanej z budżetu państwa w ramach tej formy wsparcia.
Są plany budowy innych przystanków, w tym na liniach nieczynnych
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego miał jednak ostatecznie odstąpić od wydania takiej deklaracji. Jest to zresztą spójne ze stanowiskiem Kolei Śląskich. Przewoźnik poinformował bowiem, że wciąż będzie obsługiwał tylko jedną parę weekendowych kursów relacji Gliwice – Wisła Głębce.
Polskie Linie Kolejowe nie rezygnują natomiast z pozostałych inwestycji ujętych w programie przystankowym. Na terenie województwa śląskiego do 2025 r. powstać ma więc 12 przystanków: Rybnik-Paruszowiec, Rybnik-Niewiadom, Rybnik-Niedobczyce, Pawłowice Śląskie-Centrum, Wodzisław Śląski-Centrum, Koniecpol-Centrum, Warszowice, Sosnowiec Centrum Handlowe/Jęzor, Katowice-Ochojec, Katowice-Murcki, Katowice-Kostuchna i Katowice-Podlesie Dąbrowa. W części przypadków będzie to oznaczać odbudowę przystanków nieczynnych od lat, w większości – budowę zupełnie nowych obiektów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.