Fabryka Scanii w Słupsku wyprodukuje 51 hybrydowych autobusów, które trafią do firm działających na zlecenie regionalnego organizatora transportu w Madrycie. To jedno z większych zleceń na autobusy z mieszanym napędem realizowane w Polsce.
Kontrakt dla Scanii jest efektem zamówienia z Consorcio Regional de Transportes de Madrid. Pierwsze pojazdy zostaną przekazane firmie Alsa (Nat-Ex), a kolejne firmom Samar, Avanza (ADO) i DBlas (Arriva). Zamówienie obejmuje 34 autobusy 2-osiowe o długości 12,7 m oraz 17 pojazdów 3-osiowych o długości 14,8 m. Autobusy będą niskowejściowe, kursować będą na liniach podmiejskich. Pierwsze dotrą do odbiorców w czerwcu 2016 roku.
– Cieszymy się, że w Madrycie doceniono zalety innowacyjnego napędu hybrydowego autobusów Scania i złożono tak duże zamówienie. Wiele miast ostrożnie bada zalety hybryd, natomiast Madryt jest obecnie liderem w ich stosowaniu. Nasze autobusy przyczyniają się do redukcji emisji CO2, przez co umożliwiają realizację celów związanych z ochroną klimatu – powiedział Klas Dahlberg, dyrektor Scania Buses and Coaches.
Zielony MadrytWładze Madrytu podjęły ostatnio zdecydowane kroki mające na celu ograniczenie zanieczyszczenia powietrza poprzez ograniczenie ruchu aut w centrum miasta. Jeden z przykładów działań w tym kierunku opisaliśmy już na naszym portalu
TUTAJ. Innym sposobem są prowadzone okresowo pomiary stężenia tlenków azotu, a jeśli ich poziom wzrośnie powyżej ustalonej granicy, dopuszczalna prędkość pojazdów ulega obniżeniu, a nawet zakazuje się wjazdu prywatnym samochodom osobowym.
Od 2010 roku przewoźnicy nie mogą zamawiać aut z tradycyjnymi silnikami Diesla i wymaga się od nich stopniowego wprowadzania „zielonych” autobusów. Przewoźnicy mogą liczyć na kontrakt w Madrycie, jeśli co najmniej 20 proc. ich floty stanowią hybrydy, pojazdy gazowe lub elektryczne. Do inwestowania w auta o napędzie hybrydowym skłaniają również ograniczenia związane z używaniem pojazdów gazowych w podziemnych pętlach.
– Objęty kontraktem autobus Scania jest doskonale przystosowany do ruchu mieszanego ulicami miasta i na przedmieściach. To rozwiązanie pozwalające na realizację przewozów z niskim poziomem emisji spalin. W przeciętnych warunkach zapewniając zwrot poniesionych kosztów w ciągu zaledwie 5 lat i to uwzględniając koszt wymian akumulatorów. Dla porównania: jeśli autobus jeździ wyłącznie po mieście, zwraca się o dwa lata dłużej – ocenił dyrektor Klas Dahlberg.
O pojeździeNależąca do klasy II Scania Citywide może rozwinąć prędkość do 100 km/h. Moduł hybrydowy pojazdu znajduje się pomiędzy silnikiem, a skrzynią biegów. Składa się z silnika elektrycznego o mocy 150 KM i momencie obrotowym 1050 Nm oraz automatycznie sterowanego sprzęgła. Dodatkowo w skład hybrydowego układu napędowego autobusu wchodzi 9-litrowy silnik o mocy 320 KM, wyposażony wyłącznie w SCR, który może być napędzany 100-procentowym biodieslem oraz HVO. Baterie litowo-jonowe mają pojemność 1,2 kWh. Wraz z konwerterem oraz systemem chłodzenia są umieszczone pod estetyczną obudową na dachu. Napęd hybrydowy Scania Citywide w połączeniu z systemem start-stop i funkcją eco-roll mogą przyczynić się do znaczącego obniżenia zużycia paliwa.
Krajowe kontrakty ScaniiOstatnim dużym kontraktem szwedzkiego producenta na rynek polski na rynku krajowym była zakończona kilka tygodni temu dostawa 25 12-metrowych, niskopodłogowych, napędzanych silnikami diesla autobusów Citywide dla firmy Warbus, która realizuje nimi przewozy na terenie Jastrzębia-Zdroju. W zeszłym roku fabryka z ulicy Grunwaldzkiej realizowała także kontrakt dla MZK Słupsk, w ramach którego dostarczyła spółce 3 18-metrowe autobusy przegubowe, 5 autobusów 12-metrowych autobusów napędzanych CNG oraz 10 12-metrowych pojazdów z napędem dieslowskim. Głównym zadaniem słupskiej firmy jest jednak produkcja pojazdów na eksport.
O nowościach Scanii zaprezentowanych na targach w Kortrijk jesienią 2015 roku, piszemy
TUTAJ.
Zachęcamy również do zapoznania się z
doświadczeniami MZA Warszawa z eksploatacji autobusów hybrydowych.