– Transport i komunikacja są ważne, ale dzielnicy potrzebne są też przestrzeń publiczna i zieleń – tłumaczy Karina Koziej, prezes stowarzyszenia Lepszy Służewiec, komentując opublikowane niedawno przez miasto studium obsługi komunikacyjnej warszawskiego zagłębia biurowców. Jednocześnie proponuje konkurs na modelowy plac miejski w tej dzielnicy.
– Transport i komunikacja są bezwzględnie ważne, lecz patrząc na potrzeby Służewca, należy myśleć wielowymiarowo – mówi Koziej. – Używając metafory, to stół, który stoi tylko na dwóch nogach, a do jego stabilności potrzeba czterech, czyli dodatkowo przestrzeni publicznych i zieleni. Przedstawiając analizę, miasto udowodniło, że poważnie traktuje przyszłość tej części stolicy – ocenia.
– Zachęcamy więc, aby trzymając tempo, pójść o krok dalej. Postulujemy stworzenie wspólnie z miastem konkursu na modelowy Plac Miejski na Służewcu. Ten fragment Warszawy zasługuje na swoją agorę, przyjazne miejsce spotkań, odpoczynku, debat, wymiany doświadczeń. Plac miejski byłby doskonałym prezentem z okazji przypadającego w przyszłym roku jubileuszu 80-lecia Służewca – postuluje.
Studium dobre, mogłoby być lepszeStowarzyszenie Lepszy Służewiec skomentowało dokument, który na zlecenie miasta przygotowała firma WYG International. Propozycje, które w nim zawarto podobają się aktywistom, ale oczekują pójścia o kilka kroków dalej. „Stowarzyszenie wysoko ocenia zarówno propozycję przebicia Suwak na północ i południe, co udrożni komunikacyjnie obszar i zlikwiduje wąskie gardła w rejonie ul. Postępu, jak i wprowadzenie jednokierunkowych ulic w formule: Konstruktorska – na zachód, Domaniewska – na wschód. W tym przypadku należy stworzyć ciąg pieszy w osi Racjonalizacji – dzięki temu osoby korzystające z transportu publicznego w tym kwartale unikną stania w korkach” – tłumaczy Lepszy Służewiec.
Dobry pomysł to według nich również przedłużenie ul. Woronicza do ul. Żwirki i Wigury i rozciągnięcie na dzielnicę Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. To drugie,
jak już wcześniej pisaliśmy, wydaje się wg analityków z WYG International problematyczne, choć jednocześnie przyznają, że miałoby pozytywne efekty dla uporządkowania ruchu na Służewcu.
Według badań z ubiegłego roku, ponad połowa pracujących na Służewcu dojeżdża do pracy komunikacją miejską. Dlatego postulowany w dokumencie rozwój komunikacji miejskiej bardzo się Lepszemu Służewcowi podoba, podobnie jak propozycja budowy przejścia podziemnego ze stacji PKP Służewiec. Dodatkowo Stowarzyszenie Lepszy Służewiec postuluje budowę parkingów typu „Parkuj i Jedź” na linii kolejowej do Piaseczna. W ramach kompleksowych inwestycji absolutnie niezbędna i pilna jest budowa linii tramwajowej z metra Wilanowska na Służewiec.
Parki linearne?Tym co się aktywistom w dokumencie nie podoba, to marginalizacja pieszych i rowerzystów. W studium jest co prawda mowa o budowie chodników, ciągów pieszo rowerowych i uspokajaniu ruchu, ale to według nich za mało.
„Można pomyśleć o parkach linearnych, które mogłyby powstać po śladzie dawnych bocznic kolejowych. W zakresie ruchu rowerowego warto uwzględnić takie rozwiązania, jak pasy ruchu na jezdni, kontrapasy rowerowe i kontraruch rowerowy”.