Siemens po raz pierwszy właśnie na InnoTransie pokazał swój tramwaj Avenio. Od połowy września br. – na kilka dni przed berlińskimi targami – pierwsze sztuki zaczęły wozić mieszkańców Monachium.
Monachium wybrało Siemensa jako dostawcę ośmiu tramwajów pod koniec września 2012 r. Wartość zamówienia wynosi 29 mln euro. Stolica Bawarii jest pierwszym miastem, w którym jeżdżą pojazdy tej nowej generacji.
Niskopodłogowe ok. 37-metrowe jednokierunkowe tramwaje pomieszczą 216 pasażerów (przy czterech osobach na metr kwadratowy), w tym 69 na miejscach siedzących. Masa pustego pojazdu wynosi ok. 47 tony.
Avenio jest tak naprawdę ewolucją tramwajów znanych pod marką Combino Plus / Supra, które jeżdżą od 2005 r. w Almadzie (Portugalia) i od 2006 r. w Budapeszcie. – Chcemy tym produktem podbić świat – mówi Sandra Gott-Karlbauer, dyrektor zarządzający w dziale metra, wagonów i lekkiej kolei Siemensa.
fot. WUDo pojazdu wprowadzono jednak wiele zmian, których celem jest zwiększenie komfortu pasażerów i motorniczych, a także zmniejszenie zużycia zestawów kołowych i szyn. – Wzięliśmy najlepsze rzeczy i rozwiązania, jakie znaleźliśmy w istniejących tramwajach i złożyliśmy je razem. Przykładowo, w portugalskich tramwajach mamy pudła aluminiowe, a tu zastosowaliśmy stalowe. Wózki wzięliśmy z Budapesztu, poddając je modyfikacji. Elektryka jest nowej generacji, niespotykana do tej pory – mówi Christoph Klaes, szef działu lekkiej kolei Siemensa. W tramwaju zostaną użyte skrętne wózki z możliwością obrotu o 4,5 stopnia, produkowane w austriackim Graz. Dzięki temu pojazd swobodniej będzie wchodził w łuki. Siemens położył też nacisk na zmniejszenie emisji hałasu, powodowanego przez jadący i hamujący tramwaj. Będzie to możliwe, jak zachwala producent, dzięki zastosowaniu cichszego elektrycznego hamulca, sprężystych gumowych obręczy na koła czy wyłączaniu dodatkowych i zbędnych podzespołów i urządzeń podczas postoju. Również w pełni resorowany napęd trakcyjny przyczyni się do ograniczenia poziomu hałasu i drgań.
Przed Monachium 40 tramwajów Avenio kupiła też Haga, zwiększając w tym roku zamówienie do 60 sztuk. Dziewiętnaście pojazdów trafi też do Dohy, stolicy Kataru, w której Siemens buduje 11,5-kilometrową trasę tramwajową.