Sofia otworzyła oferty w przetargu na dostawy 25 nowych tramwajów. Największe szanse na wygraną ma Pesa, która realizowała już dla stolicy Bułgarii trzy kontrakty. W sumie więc – jeśli zamówienie faktycznie trafi do Pesy – w stolicy Bułgarii będzie jeździć ponad 60 tramwajów z Polski.
Do tej pory Pesa zrealizowała trzy kontrakty na dostawy tramwajów. Umowa z 2013 r. opiewała na 20 tramwajów, z 2016 r. na pięć tramwajów, a z 2019 r. – na 13 tramwajów. Pierwsze pojazdy z tej ostatniej umowy wyjechały na trasę
w listopadzie zeszłego roku.
Wkrótce do tej listy dołączyć może czwarty kontrakt. W stolicy Bułgarii trwa kolejny przetarg na dostawy 25 tramwajów. Swoje oferty złożyły trzy firmy – Pesa, Skoda i Durmazlar. Oferta tureckiej firmy została odrzucona ze względów formalnych. Pesa zaproponowała dostawy za 81,459 mln lewów (ok. 184 mln zł), a Skoda – za 96,500 mln lewów (ok. 218 mln zł). Wszystko też wskazuje, że oferta Pesy okaże się lepsza pod względem parametrów technicznych (46,63 punktów w porównaniu do 44,98 punktów w ofercie Skody).
Jest więc duża szansa, że Pesa dostarczy więc kolejne tramwaje do Sofii. Wówczas w stolicy Bułgarii będą jeździć 63 polskie tramwaje.
Producent podkreśla, że do tej pory wyprodukował i dostarczył 735 tramwajów, z czego 565 jeździ w Polsce, a 170 zagranicą – poza Sofią także w Moskwie, Kijowie, Klużu-Napoce i Kaliningradzie. W ostatnim czasie bydgoska spółka podpisała też umowę na dostawę 16 tramwajów do Jassów w Rumunii.