Firma Solaris podpisała kontrakt z niderlandzkim operatorem Hermes, należącym do Transdev/Connexxion, na dostawę dziesięciu Trollino 18 w stylistyce MetroStyle. Pojazdy trafią do miasta Arnhem w pierwszej połowie 2024 roku i będą to pierwsze trolejbusy marki Solaris w Holandii.
Solaris od wielu lat współpracuje z operatorem Hermes, będącym częścią grupy Transdev Netherlands. Ponad 150-tysięczne miasto Arnhem położone nad Dolnym Renem, jest ważnym ośrodkiem przemysłowym, naukowym oraz kulturalnym. Dziesięć nowoczesnych Trollino 18, które dostarczy Solaris, pozwoli rozbudować sieć komunikacyjną pomiędzy Uniwersytetem w Arnhem i Uniwersytetem w Wageningen. Będą to pierwsze trolejbusy Solarisa w Niderlandach.
Pojazdy będą się wyróżniać wyrazistą stylistyką MetroStyle. Jest to design opracowany przez Solarisa w odpowiedzi na najnowsze trendy w branży transportu publicznego. Pierwszym pojazdem Solarisa zbudowanym w nowej odsłonie było Trollino 24 zaprezentowane podczas Busworld Europe 2019 w Brukseli.
– Jesteśmy dumni z tego, że Solarisy Trollino 18 już wkrótce trafią do Arnhem. Jest to jedyne holenderskie miasto, korzystające z trakcji trolejbusowej. Jest nam więc szczególnie miło, że jego mieszkańcy już niedługo będą mogli podróżować najnowocześniejszymi trolejbusami Solarisa – powiedział Wil Willems, dyrektor zarządzający Solaris Netherlands.
Szczególną cechą trolejbusów, które zamówiło Hermes, jest to, że będą mogły kursować na trasach bez sieci trakcyjnej. Będzie to możliwe za sprawą baterii trakcyjnych o pojemności około 90 kWh. Dzięki nim pojazdy będą w stanie pokonać dystans do kilkudziesięciu kilometrów bez konieczności korzystania z sieci trakcyjnej. Baterie będą ładowane z wykorzystaniem technologii „in motion charging”, bezpośrednio w czasie jazdy z wykorzystaniem trakcji trolejbusowej. Solarisy Trollino 18 będą wyposażone w elektryczny silnik o mocy 240 kW.
Komfortowe, klimatyzowane przestrzenne wnętrza trolejbusów będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, m.in. dzięki dwóm funkcjonalnym przestrzeniom dla wózków inwalidzkich. Dodatkowo pojazdy zostaną wzbogacone o szereg nowoczesnych rozwiązań – ładowarki urządzeń mobilnych USB, system informacji pasażerskiej czy monitoring, które nie tylko zwiększą przyjemność jazdy, ale i bezpieczeństwo. Wśród nich znajdzie się Mobileye Shield+, system ostrzegający – zarówno akustycznie, jak i wizualnie – przed obiektami znajdującymi się w tzw. martwym polu widzenia kierowcy. Lepszą widoczność zapewnią kierowcy kamery zamiast lusterek bocznych, przekazujące obraz na ekrany wewnątrz pojazdu. Nowatorska konstrukcja urządzenia MirrorEye pozwala – wśród wielu innych zalet – zmniejszyć szerokość pojazdu.
Pierwsze Solarisy trafiły do Holandii w 2017 roku, kiedy to przewoźnik Transdev zamówił 40 przegubowych Solarisów Urbino 18. Od tego czasu flota Solarisów kursujących po holenderskich miastach i regionach wzbogaciła się o 26 pojazdów, w tym 20 autobusów wodorowych. Trolejbusy znajdują się w ofercie Solarisa od 2000 roku. Do tej pory dostarczono blisko 2 tys. pojazdów tego typu do 60 miast z 18 krajów.