Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Łódź podpisało dzisiaj z firmą Solaris umowę na dostawę 51 autobusów. Wśród zamówionych pojazdów będzie 29 sztuk autobusów dwunastometrowych i 22 autobusy przegubowe. Dostawy nowych autobusów do MPK zrealizowane zostaną jeszcze w tym roku.
Solaris Bus & Coach podpisał umowę z MPK-Łódź . na dostawę łącznie 51 autobusów marki, w tym 22 sztuk przegubowego modelu Urbino 18 i 29 sztuk 12-metrowego Urbino z elektryczno-spalinowym systemem mild hybrid. Będą to pierwsze nieskoemisyjne pojazdy producenta w tym mieście. Kontrakt zakładający dziesięcioletni najem autobusów wraz z ich serwisowaniem i finansowaniem ma wartość ponad 113 mln złotych netto.
Konkurentami Solarisa w przetargu były EvoBus i MAN. Przypomnijmy, że Łódź
chce wycofać ostatnie autobusy bez niskiej podłogi z ruchu.
Dwa typy autobusów
O specyfikacji zamówienia
szczegółowo pisaliśmy tutaj. Oba modele 12- i 18-metrowe będą wyposażone w szereg nowoczesnych rozwiązań ułatwiających użytkowanie pojazdu, gwarantujących maksymalne bezpieczeństwo i wysoki komfort podróżowania. Miejski przewoźnik zdecydował się między innymi na system monitorowania tzw. martwego pola prawej strony pojazdu. Dzięki ultradźwiękowym sensorom działającym w oparciu o sztuczną inteligencję, kierowca zostanie ostrzeżony (dźwiękowo oraz wizualnie) o ewentualnych obiektach, których nie widać w lusterkach.
System mild hybrid wykorzystany w zamówionych Solarisach Urbino 12 bazuje na trzech kluczowych elementach: maszynie elektrycznej, systemie magazynowania energii oraz sterowniku układu nadzorującego pracę systemu. W trakcie hamowania autobusu maszyna elektryczna pracuje jak generator i maksymalną możliwą mocą ładuje magazyn energii. Pojemność magazynu energii jest dobrana w taki sposób, aby rekuperować energię podczas hamowania z prędkości około 60 km/h. Gdy w magazynie jest dostępna energia, w trakcie przyspieszania maszyna elektryczna pracuje jako silnik elektryczny i wspomaga pracę silnika spalinowego. Innymi słowy podczas hamowania system mild hybrid generuje i magazynuje energię, a podczas przyspieszania autobusu wspomaga pracę silnika spalinowego, co umożliwia oszczędności w zużyciu paliwa.
Solaris ma Łódź
Współpraca producenta i MPK-Łódź trwa nieprzerwanie od 2000 roku. Po dostarczeniu nowego zamówienia, autobusy marki Solaris będą stanowić ponad połowę łódzkiego taboru autobusowego. - Pojazdy te zostaną rozdysponowane między dwiema zajezdniami autobusowymi, czyli Zajezdnią Limanowskiego i Zajezdnią Nowe Sady. Ich dostawa pozwoli na wyłączenie z użytkowania najstarszych pojazdów, w tym ostatnich autobusów bez niskiej podłogi. Oznacza to, że po łódzkich ulicach będą kursowały już wyłącznie autobusy niskopodłogowe – mówi Zbigniew Papierski, prezes MPK – Łódź cytowany w komunikacie.
- Cieszymy się, że Łódź po raz kolejny decyduje się za zakup autobusów marki Solaris – gwarantuję, że nie zawiedziemy powierzonego w nas zaufania i już wkrótce dostarczymy pojazdy, które zauważalnie wpłyną na komfort użytkowania zarówno pasażerów komunikacji miejskiej, jak i samych kierowców – dodał Petros Spinaris, Członek Zarządu firmy Solaris odpowiedzialny za obszar Sprzedaży, Marketingu i Customer Service.