Solaris w 2014 r. zaprezentował nową generację pojazdów Urbino o zmienionej konstrukcji i stylistyce. W tym roku na targach firma pokaże kolejne odsłony pojazdów, a premiera trolejbusu jest zaplanowana na przyszły rok. – Myślę, że do 2018 roku powinniśmy zakończyć produkcję poprzedniej generacji i w całości zastąpić ja nowym modelem – mówi Andreas Strecker, który od ponad roku kieruje firmą.
Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: Kieruje Pan Solarisem już od ponad roku. Jak może Pan podsumować ten okres?
Andreas Strecker, prezes firmy Solaris Bus&Coach: To był bardzo ciekawy i ekscytujący rok. Spotkałem się z bardzo dobrymi reakcjami – czuję się tutaj mile widziany, lubię ten kraj, Polacy są bardzo życzliwi wobec mnie.
Oczywiście dobra atmosfera to nie wszystko – jako firma zrobiliśmy spory progres, wdrożyliśmy szereg projektów, które przynoszą już pierwsze rezultaty. Jednym z przykładów jest sprzedaż na rynku niemieckim, która dynamicznie rośnie. Wysiłek, który tutaj włożyliśmy nie został zmarnowany. Nie można też zapomnieć o projekcie nowego Urbino – w wersjach 12-, 18-metrowej, CNG, hybrydowej i elektrycznej. Sprzedaż tych produktów, także dobrze się rozwija.
Jakie rodzaje autobusów, jeżeli chodzi o nową generację, chcą Państwo pokazać w tym roku?W tym roku, już na targach IAA w Hanowerze pokażemy dwunastometrową wersję Urbino CNG nowej generacji i nowego Solarisa Urbino 12 z systemem hybrydowym BAE. Ponadto w tym roku pokażemy nowy model w klasie MIDI nowy Solaris Urbino 10,5 metra. Z kolei na pierwszą połowę przyszłego roku zaplanowaliśmy premierę nowej generacji trolejbusu Trollino.
Kiedy zakończy się przejście między starą a nową generacją pojazdów?W związku z realizowanymi wieloletnimi kontraktami musimy kontynuować produkcję pojazdów III generacji do końca 2017 r. Jednak w przyszłym roku większość pojazdów będzie realizowana według nowego projektu. Myślę, że do 2018 roku powinniśmy zakończyć produkcję poprzedniej generacji i w całości zastąpić ja nowym modelem.
Jakie są Pana kierunki i cele, jeżeli chodzi o przyszłość Solarisa?Musimy być gotowi na elektryczną rewolucję, która nadchodzi wielkimi krokami. Chcemy jak najlepiej przygotować się do sprzedaży i produkcji autobusów elektrycznych na dużą skalę. Obecnie w Europie nie ma wielu bardzo doświadczonych producentów w tym zakresie, a Solaris jest na pewno w czołówce innowacyjnych rozwiązań. Musimy być pewni, że w pełni rozumiemy wyzwania związane z elektromobilnością.
Rozmowa o aktywnościach Solarisa na rynku tramwajowym