Solaris wirtualnie zaprezentował nowy model elektrobusu – Urbino 15 LE electric. To trzyosiowy, niskowejściowy pojazd, który – dzięki zwiększonemu zasięgowi – ma być dostosowany do obsługi tras pozamiejskich i międzymiastowych.
Solaris od lat rozwija segment pojazdów elektrycznych. – Już od ponad 10 lat sprzedajemy elektrobusy. To ponad 1000 pojazdów do 18 krajów – podkreśla Petros Spinaris z zarządu Solarisa. Jak wskazuje, firma oferuje najbardziej bogaty koszyk dostępnych produktów – od pojazdów 9-metrowych po pojazdy 24-metrowe, w różnych wariantach, z różnymi opcjami ładowania.
Nowością jest Urbino 15 LE electric, który – z uwagi na pandemię koronawirusa – został dziś zaprezentowany wirtualnie. – Koncentrujemy się na transporcie elektrycznym i tego będziemy się trzymać. Dzisiejsza premiera jest wyjątkowa. Jesteśmy pionierami, przedstawiając ten autobus. Pojazd, który pokazujemy, wprowadza elektryczny transport poza granice miasta – dzięki pojemnym bateriom – mówi Javier Calleja, prezes zarządu.
Autobus, jak podkreśla producent, może być homologowany zarówno w I, jak i II klasie. Sercem pojazdu jest centralny silnik elektryczny o mocy 300 kW, wyposażony z technologię SiC. Silnik chłodzony jest cieczą, a napęd przenoszony jest na drugą oś pojazdu. Autobus wyposażony jest w baterie Solaris High Energy +. Przewidziano pakiet sześciu baterii o łącznej pojemności 470 kWh (cztery packi zamontowano w tylnej części pojazdu, dwa zaś są umieszczone na dachu). – Zasięg zależy od wielu kwestii. Ile jest baterii, ilu pasażerów przewozimy, jaka jest pogoda. Gwarantujemy 250 km pod koniec cyklu eksploatacji baterii bez względu na warunki. W idealnych warunkach – nawet 350 km – mówi Spinaris. Solaris oferuje szeroką gamę możliwych rozwiązań, jeżeli chodzi o ładowanie. Przewidziano ładowanie poprzez gniazdu plug-in, możliwe w czterech miejscach bądź ładowanie dynamiczne za pomocą pantografu (dwa rozwiązania). Producent oferuje też po raz pierwszy gniazda przystosowane do mocy 260 kW.
Pojazd oferowany jest w wersji dwu- i trzydrzwiowej. Przewidziano 51-65 miejsc siedzących. Producent wskazuje też na szereg rozwiązań dotyczących właściwości ruchowych pojazdu i wsparcia kierowcy. To trzecia oś skrętna, kamery zastępujące lusterka, system Mobileye Shield +, wykrywający pieszych i rowerzystów, panele dotykowe, automatycznie załączane światła i wycieraczki, długie światła i doświetlanie skrętów w trudnych warunkach, piasecznice.
Elektrobus jest już dostępny w sprzedaży. – Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia produkcji seryjnej nowych autobusów 15 LE electric. Dostarczamy infrastrukturę, współpracujemy z miastami, staramy się zrozumieć ich potrzeby i dobieramy najlepsze rozwiązania – mówi Spinaris. Wspomina tutaj o systemie zarządzania flotą czy serwisie posprzedażowym.
Dostawy pierwszych pojazdów zaplanowano na przyszły rok. Pierwsze egzemplarze mają trafić do Norwegii. – Mamy w Norwegii rozległą sieć autobusów podmiejskich i ekspresowych. Podróż nimi jest tańsza niż innymi środkami transportu, dlatego też wielu pasażerów korzysta z autobusów. Każdy kraj ma inną specyfikę. Stworzenie gęstej siatki połączeń jest wyzwaniem, a prezentowany autobus odpowiada na potrzeby. Autobus może przejechać na jednym ładowaniu kilkaset km – podkreśla Sverre Skaar, dyrektor zarządzający Solaris Norge.