Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie rozpoczęło wczoraj (23 lutego) testowanie niskopodłogowego tramwaju Solaris Tramino. Pojazd, który przyjechał z Poznania, będzie jeździł przez trzy miesiące na linii nr 1 ze Wzgórz Krzesławickich na Salwator.
Tramwaj Solarisa, który krakowskie MPK będzie testowało, ma długość 32 metrów i składa się z pięciu członów. Jedną z największych innowacji, jakie oferuje Solaris Tramino jest układ odzysku energii z systemem superkondensatorów, który zamieszczony jest na dachu pojazdu. Dzięki systemowi tramwaj może gromadzić energię elektryczną, która później wykorzystywana jest przy przyspieszaniu. Jest to pierwszy w Polsce tramwaj z takim wyposażeniem.
Układ superkondensatorów po odpowiedniej adaptacji może być wykorzystywany dla zapewnienia jazdy autonomicznej tramwaju, czyli bez konieczności pobierania energii z sieci trakcyjnej. – To są niezwykle ważne dla Krakowa testy. Z punktu widzenia miasta niezwykle pożądanym rozwiązaniem byłoby wyeliminowanie wokół Plant konieczności prowadzenia układu elektrycznego nad torowiskami. Zyskalibyśmy przede wszystkim niebywałą poprawę estetyki przestrzeni. Druga kwestia, niemniej ważna, to nieruchomości, które są niezbędne dla montażu instalacji. Ich właściciele często kwestionują taką konieczność. Tramwaje z rozwiązaniami, które testujemy byłyby odpowiedzią na nasze potrzeby. Trzecia sprawa to ekologia, która tutaj przejawia się w odzysku około 30% energii dzięki systemowi superkondensatorów – powiedział Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa do spraw inwestycji.
– Bardzo się cieszymy, że władze krakowskiego MPK są otwarte na nowe rozwiązania techniczne, jakie pojawiają się na rynku tramwajowym, i wyraziły zainteresowanie przetestowaniem nowoczesnej technologii zastosowanej w tramwajach Solarisa. Mamy także nadzieję, że Tramino zbierze pozytywne oceny wśród krakowskich pasażerów. Zebrane tutaj doświadczenie z pewnością będzie niezwykle cennym materiałem dla naszego biura badań i rozwoju, tym bardziej, że Kraków ma bardzo ambitne plany i w niedalekiej przyszłości zamierza zainwestować w nowy tabor oraz rozbudowę systemu tramwajowego – powiedział Zbigniew Palenica, członek zarządu Solaris Bus & Coach odpowiedzialny za obszar pojazdów szynowych.
Test tramwaju Solarisa to nie jedyny test tramwaju, na jaki zdecydował się krakowski przewoźnik. Od 25 czerwca 2013 r. po ulicach Krakowa kursuje prototypowy tramwaj wyprodukowany przez Newag z Nowego Sącza. Warto podkreślić, że obecnie już prawie połowa krakowskich tramwajów to pojazdy niskopodłogowe. Ta liczba ma wzrosnąć, ponieważ w tym roku park taborowy krakowskiego MPK zasili 36 nowych niskopodłogowych tramwajów od bydgoskiej Pesy. Kolejne nowe tramwaje krakowski MPK zamierza kupić w perspektywie finansowej UE 2014-2020. – Aplikujemy o kolejne środki finansowe z Unii Europejskiej na pozyskanie nawet czterdziestu tramwajów, które miałyby być wyposażone w system, który posiadają tramwaje Solaris Tramino – powiedział Tadeusz Trzmiel.
Wszystkie zdjęcia: Dominik Lebda