Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB), operator komunikacji w niemieckim Lipsku, rozszerza kontrakt zawarty w 2015 r. z Solarisem na dostawy 41 nowych tramwajów. Zgodnie z podpisaną przed świętami umową Solaris Bus & Coach dostarczyć ma kolejne 20 pojazdów. Zakup jest wyjaśniany nieoczekiwanym w takim wymiarze wzrostem liczby mieszkańców i pasażerów. Faktycznie za produkcję będzie odpowiadać jednak Stadler.
Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB), w ramach procedury negocjacyjnej, rozszerzył dotychczas obowiązujący kontrakt ramowy z Solarisem na dostawy do 41 nowych tramwajów o kolejne pojazdy. Zgodnie z umową podpisaną 20 grudnia Solaris Bus & Coach dostarczy kolejne 20 pojazdów w latach 2020-2021 (po dziesięć pojazdów na rok). Informacja o zakupie pojawiła się w dzienniku urzędowym zamówień publicznych UE.
Zakup z wolnej ręki jest wyjaśniany wystąpieniem nieprzewidzianych okoliczności, których nie dało się przewidzieć i spełnieniem przesłanek występujących w dyrektywie unijnej. Jak wyjaśnia LVB, zamiarem pierwotnego zamówienia było zastąpienie wysłużonych pojazdów Tatra (z pozostawieniem niewielkiej rezerwy). To stało się jednak niemożliwe w związku z „nieoczekiwanym wzrostem liczby pasażerów” spowodowanym „nieoczekiwanym znacznym wzrostem demograficznym”. Jak wyjaśnia Lipsk, pierwotny zakup był czyniony w oparciu o staranne prognozy, w tym dotyczące populacji miasta. Rzeczywisty wzrost przekroczył jednak nawet najśmielsze szacunki – już pod koniec 2017 r. początkowa prognoza liczby ludności na 2020 r. została przekroczona o około 45 tys. osób. Aby wypełnić cel związany z wycofaniem z eksploatacji Tatr i zapewnić zarazem odpowiednie warunki dla obsługi zwiększonej liczby podróżnych Lipsk potrzebuje kolejnych 20 pojazdów.
Z uwagi na wspomniane okoliczności zamawiający korzysta z przewidzianego w prawie możliwości 50-procentowego zwiększenia pierwotnego zamówienia. Lipsk mógł jednak rozszerzyć kontrakt wyłącznie z dotychczasowym dostawcą. Po zmianach właścicielskich, związanych z
pozyskaniem Solarisa przez CAF, spółkę Solaris Tram, będącą wcześniej joint-venture Solarisa i Stadlera, w całości – wraz z halami produkcyjnymi –
przejął Stadler. Praktycznie więc – jak informują przedstawiciele Solarisa – produkcja prowadzona będzie przez Stadlera.
Pierwsza umowa na dostawy do 41 tramwajów
została zawarta w 2015 r. Pierwszy pojazd Tramino XL
trafił do Lipska w grudniu 2016 r., a wszystkie dostawy – w ramach tego zamówienia – przewidziano w okresie do 2020 r. Solaris dostarcza do Lipska 37,6-metrowe tramwaje o szerokości 2 300 mm, złożone z trzech członów o konstrukcji stalowej i dostosowane do nietypowego rozstawu szyn 1458 mm. Pojazd wyposażony jest w cztery wózki silnikowe i jeden toczny. Pojemność określono na 220 pasażerów (przy czterech osobach na metr kwadratowy), w tym 75 na miejscach siedzących. Tramwaj jest dostosowany do napięcia w sieci wynoszącego 600 V (w przyszłości 750 V).