Chełm podpisał z Solarisem umowę na dostawę sześciu autobusów jednoczłonowych niskowejściowych spalinowych, wyposażonych w silnik diesla Euro 6. Przewidziano również opcję w postaci możliwości dostarczenia dwóch kolejnych pojazdów.
Zamawiający wymaga autobusów o długości 8,4-9,5 m, mieszczących min. 60 pasażerów, w tym min. 18 na miejscach siedzących. W pojeździe powinny znajdować się drzwi w układzie 1-2-0 (dwuskrzydłowe o szerokości 1200 mm, jednoskrzydłowe – 720 mm). Autobusy powinny mieć niską podłogę na całej długości – z wejściem na wysokości maks. 320 mm. Wymagany jest silnik o mocy netto od 150 kW, z funkcją ograniczenia prędkości do 85 km/h. Wymagane są klimatyzacja, ogrzewanie wnętrza konwektorami i systemem nagrzewnic, z dodatkowym ogrzewaniem wodnym, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, kasowniki, tablice informacyjne wewnętrzne i zewnętrzne, system zliczania pasażerów, monitoring, nagłośnienie.
O zamówienie ubiegały się dwa podmioty. Ostatecznie 14 maja wygrał droższy Solaris, który pokonał konkurenta – firmę Autosan – kryteriami pozacenowymi, związanymi z gwarancją oraz oceną techniczną (spalane, moc silnika, liczba miejsc siedzących). Za dostawy Solaris zaproponował 9,336 mln zł, w tym 7,002 mln zł na zamówienie podstawowe. Autobusy mają zostać dostarczone do 3 grudnia.
Jednocześnie, jak pisaliśmy, władze Chełma
ubiegają się w ramach programu NFOŚiGW „Zielony Transport Publiczny” o dofinansowanie zakupu 15 12-metrowych autobusów wodorowych (wykorzystujących ogniwa paliwowe) oraz 15 autobusów elektrycznych, ładowanych z zewnętrznego źródła zasilania. Te drugie mają dzielić się na 9-metrowe (5 sztuk) i 12-metrowe (10 sztuk).