Solaris zaprezentował dziś (14 września) najnowszy produkt w swoim portfolio – autobus wodorowy w wersji 18-metrowej. Pojazd będzie można zobaczyć na zbliżających się targach Innotrans w Berlinie.
Solaris pracuje nad technologiami wodorowymi od 2014 r., gdy
zaprezentowano elektryczny autobus dla Hamburga z ogniwem wodorowym dla zwiększenia zasięgu. Premiera 12-metrowego pojazdu napędzanego wodorem miała miejsce trzy lata temu. Teraz przyszła pora na pojazd przegubowy. – To 18-metrowa super-gwiazda. To autobus, który ma moc przekształcać nasze miasta. Autobus jest cichy i ekologiczny. Oferuje większy zasięg i pojemność.– mówi Javier Callaja, prezes Solarisa.
Zamontowane ogniwo wodorowe pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej – wodór przekształcany jest w energię elektryczną, przekazywaną następnie do układu napędowego. Autobus charakteryzuje zmniejszona liczba baterii i zwiększona moc napędu wodorowego, co ma zapewnić maksymalną funkcjonalność. Zastosowano baterie o pojemności około 60 kWh, które pełnią funkcję wspomagającą, np. podczas przyspieszania, wykorzystywane są także do gromadzenia energii w czasie rekuperacji. Zapowiadany zasięg pojazdu to 350 km. Tankowanie wodorem zajmie 10-20 minut.
W środku nie ma wieży z osprzętem czy silnikiem, co wpływa na zwiększenie przestrzeni dla pasażerów. Zrezygnowanie z klasycznej komory silnika było możliwe dzięki wyposażeniu pojazdu w napęd modułowy. Jak podkreśla producent, dzięki jego zastosowaniu poszerzyła się również przestrzeń na dachu pojazdu, gdzie zamontowano kompozytowe, lekkie butli z wodorem o łącznej pojemności 51,2 kg. Łatwiejsze ma być też serwisowanie pojazdu, gdyż główne elementy układu napędowego dostępne są z poziomu podłogi.
Maksymalna pojemność pojazdu, w zależności od konfiguracji, to 138 pasażerów, w tym 52 na miejscach siedzących, z czego 20 dostępnych z poziomu niskiej podłogi. – Każdy pojazd jest adaptowany do różnych potrzeb. Dotyczy to także świateł, kabiny kierowcy czy wyposażenia wnętrza – mówi Romuald Witkowski z Solarisa. Dotyczy to także układu drzwi (2-2-2-0, 1-2-2-0, 1-2-2-2 czy 2-2-2-2). Jako rozwiązanie standardowe zaproponowano system klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej z funkcją grzania pompą ciepła.
Pierwsze dostawy pojazdów są możliwe w II kwartale 2023 r. Model ten model może być również homologowany w klasie II, co umożliwia obsługę tras międzymiastowych.