Lider Trading zaprezentował podczas największych europejskich targów autobusowych w Kortrijk dwa autobusy – hybrydowy, gazowo-elektryczny pojazd 12-metrowy dla MPK Częstochowa oraz 12-metrowy autobus demonstracyjny na płynny gaz LNG. Producent zapowiedział też zbudowanie pojazdu całkowicie elektrycznego.
Niebieski autobus zasilany LNG znany jest już wielu przedsiębiorstwom transportowym w Europie, którzy zainteresowali się skroplonym gazem.
– Ten autobus testowany był w tym roku w Estonii i na Słowacji. Auta na LNG to nasz wyróżnik na skalę europejską. W przeciwieństwie do CNG, odpada konieczność zabudowywania butli gazowych na dachu, co jest zaletą tej technologii – powiedział Michał Śliżak, dyrektor marketingu Lider Trading, producenta Solbusów.
Autobusy na LNG jeżdżą w Olsztynie od października 2013 roku, od kilku miesięcy kursują też po ulicach Warszawy. – Kolejną zaletą LNG jest to, że nawet w momencie gdy temperatura spada poniżej 20 stopni Celsjusza nie ma najmniejszego problemu z eksploatacją autobusów nim zasilanych, co sprawdziliśmy w Olsztynie – komplementował pojazd przedstawiciel Lider Trading, dodając, że producent liczy na kolejne zlecenia na hybrydy w związku ze zbliżającym się przetargiem na takie autobusy w Gdyni (poprzedni nie przyniósł rozstrzygnięcia).
Drugim z samochodów zaprezentowanych w halach w Kortrijk była przeznaczona dla MPK Częstochowa hybryda gazowo-elektryczna. – W pojeździe tym zastosowano superkondensatory. Zakładamy, że oszczędności paliwa z tytułu stosowania napędu hybrydowego będą wynosić około 20%. Muszę zaznaczyć, że wyprodukowanie takiej hybrydy i zgranie całego zarządzania energią jest znacznie bardziej skomplikowane niż zbudowanie autobusu elektrycznego.– wyjaśniał Michał Śliżak. Solbus deklaruje też, że na początku roku 2016 będzie mieć własny elektryczny autobus demonstracyjny. Będzie wyposażony w baterie polskiego dostawcy, ze względu na chęć obniżenia kosztów będzie w nim zamontowany silnik o charakterystyce trolejbusowej, umieszczony pomiędzy osiami pojazdu (czyli podobnie jak w jeżdżących po Warszawie Solarisach Electric).
– Elektryczność to przyszłość. Liczymy na to, że ta technologia w stanie się w niedalekiej przyszłości komercyjnie uzasadniona, ponieważ bez subsydiów jest ona obecnie zbyt droga. Natomiast, jeśli nasi klienci mają pieniądze zewnętrzne na zakup zeroemisyjnych autobusów, byłoby nierozsądne nie mieć takiego w ofercie – uzasadniał Michał Śliżak.
Przed halą, gdzie odbywały się targi, stał jeszcze jeden Solbusa, w którym zastosowano elektryczne silniki w piastach produkowane przez Ziehl-Abegg. Został on zakupiony przez niemiecka firmę E-Bus GMBH, zajmującą się promocją pojazdów zeroemisyjnych, od producenta z Solca Kujawskiego. Właśnie ta firma decydowała też o kompletacji pojazdu. Na razie jednak, na rynek polski pojazd taki nie będzie oferowany.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.