W regionie Arnhem–Apeldoorn od kilkunastu dni w barwach tamtejszego przewoźnika Syntus jeździ Solbus SM12 FC z napędem wodorowym skonstruowanym przez lokalną firmę HyMove, oraz silnikami w piastach kół według projektu innej holenderskiej firmy e–Traction. To na razie testy.
Autobus został oficjalnie przekazany Syntusowi (przewoźnik działający w Holandii na liniach autobusowych i kolejowych, nazwa wzięła się od skrótu „Synergy between train and bus”) 17 czerwca. To klasyczny 12-metrowy pojazd Solbusa ale za to z napędem, który powoduje, że pojazd jest właściwie bezgłośny. Ogniwo wodorowe dostarcza prąd do silnika elektrycznego, który dodatkowo jest wspomagany energią odzyskaną przy hamowaniu. Pojemniki na wodór znajdują się z tyłu pojazdu na dachu, a efektem spalania jest woda. Producenci podkreślają, że jedynym ruchomym elementem pojazdu są koła, co oznacza ograniczenie strat energii.
Geldria to pierwszy region w Holandii, w którym testowany jest wodorowy autobus. Ale HyMove już od kilku lat opracowuje technologię związaną z tym napędem, która mogłaby być wykorzystania w autobusach, ciężarówkach i samochodach osobowych. – Cały region ma już pewne doświadczenie z tego rodzaju napędem, ale do tej pory nie był on testowany na drogach – powiedział podczas prezentacji przedstawiciel rady prowincji Jan Jakob van Dijk. – Zgodnie z porozumieniem Syntus i HyMove w kolejnych latach będą zwiększać liczbę tego rodzaju pojazdów. Plan polega na tym, że do 2025 r. wszystkie autobusy w naszym regionie będą zeroemisyjne lub co najmniej niskoemisyjne – dodał.
Kilka lat temu HyMove już testowało podobne rozwiązanie we współpracy z holenderskim producentem autobusów VDL. Wtedy w Arnhem postała pierwsza stacja ładowania samochodów paliwem wodorowym. – Liczni producenci samochodów już dziś tworzą małe partie aut napędzanych wodorem. Wydaje nam się, że skorzystanie z tej technologii w transporcie publicznym przyspieszy szerszą akceptację dla ogniw wodorowych – twierdzi prezes HyMove Theo Hendricks.
Holendrzy zwracają też uwagę na dużą rolę wspomagania społeczności lokalnej przy okazji projektu. Przy jego realizacji współpracują z firmami z Geldrii z branży energetycznej i ochrony środowiska. Tym większy sukces Solbusa, że to właśnie na bazie polskiego pojazdu powstają holenderskie autobusy wodorowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.