Niemieckie miasto Solingen w ostatnich latach znacząco rozwijało system trolejbusowy. Miasto udało się uzyskać założony cel udziału trolejbusów w obsłudze transportu publicznego na poziomie 76 proc.
Solingen ruszyło z projektem w 2016 roku. Same przygotowania do realizacji przedsięwzięcia rozpoczęły się jednak rok wcześniej. Wówczas władze miasta zastanawiały się nad kwestiami związanymi z wymianą dotychczasowego taboru. Miasto połączyło więc siły z pobliskim Wuppertalem (oba miasta łączy linia trolejbusowa) i powstała grupa robocza EBus2020. Opracowano pomysł zakupu trolejbusów wyposażonych w baterie, co umożliwi realizację transportu publicznego również poza odcinkami z siecią trakcyjną. Przewidywano, że trolejbusy bateryjne zastąpią wszystkie autobusy z silnikiem diesla. Ostatecznie plan zredukowano i zaplanowano, że 76 proc. pracy przewozowej w ramach komunikacji miejskiej obsługiwać będą właśnie trolejbusy. Wcześniej poziom ten utrzymywał się na pułapie 64 proc.
Chęć władz miasta do zwiększania udziału transportu elektrycznego w obsłudze połączeń poskutkowała wymianą autobusów spalinowych na trzech wybranych liniach – 691, 694 i 695. Konieczny był zakup nowych wozów, który nie byłby możliwy bez wsparcia państwa. Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu przekazało Solingen na ten cel kwotę ponad 15 mln euro.
Początki projektu stworzenia w Solingen floty trolejbusów bateryjnych były jednak skromne. Poza projektem, który zyskał wsparcie ministerstwa, miasto zamówiło na początek cztery Trollino 12 Solarisa z osprzętem Kiepe Electric. Dostawy rozpoczęto w styczniu 2018 roku. Do obsługi podróżnych trafiły dopiero w maju. Miasto bacznie przyglądało się głównie efektywności napędu bateryjnego. Początkowo wyniki nie były zbyt optymistyczne, gdyż trolejbusy przez kilka miesięcy zmagały się z tzw. chorobami wieku dziecięcego. Pojazdy wymagały wymiany części konstrukcji oraz napędu elektrycznego. Po rozwiązaniu problemów, eksploatacja trolejbusów elektrycznych została oceniona ponownie i tym razem bardzo pozytywnie. Do tego stopnia, że gdy ministerstwo przekazało wreszcie miastu finansowe wsparcie, możliwe było pozyskanie od Solarisa kolejnych 32 Trollino wyposażonych w baterie. Zamówienie podzielono na pojazdy standardowej długości i przegubowe.
Testowanie pojazdów zakończyło się z końcem 2019 roku. Postanowiono wtedy wycofać autobusy spalinowe z linii 695 i zastąpiono je trolejbusami. Zwiększyło to udział transportu elektrycznego w Solingen z 64 do 70 proc. Kolejna zmiana nastąpiła w styczniu 2024 r., kiedy to na liniach 691 i 694 również pojawiły się trolejbusy z bateriami. Zwiększyło to udział tego rodzaju transportu do 76 proc.
Miasto nadal czeka na wszystkie trolejbusy z zamówienia, gdyż do tej porty nie wszystkie dotarły do zamawiającego. Zerwane łańcuchy dostaw spowodowane pandemią, a także druga faza wojny na Ukrainie wpłynęła również na produkcję w Kiepe Electric, co przełożyło się na powtarzające się opóźnienia w dostawach pojazdów. Na początku czerwca 2024 r. kursował na razie tylko jeden z ośmiu ostatnich zamówionych trolejbusów Trollino 12, których dostawy miały zakończyć się do 31 grudnia 2023 r.
Dodajmy, że nowo dostarczone trolejbusy bateryjne mają służyć nie tylko do obsługi tras z siecią trakcyjną. Mają także pozwolić elastyczniej zastępować istniejący tabor. Ze starszych trolejbusów nadal w eksploatacji jest 14 trolejbusów Van Hool AG 300T z lat 2002 i 2003 oraz 15 trolejbusów HESS SwissTrolley 3 (BGT-N2C) z lat 2008 i 2009. Wszystkie wyposażone są w dodatkowy silnik spalinowy jako rezerwowe źródło napędu. W kolejnych latach stare trolejbusy powinny zostać zastąpione 24 nowymi pojazdami, których dostawca zostanie wybrany w drodze przetargu ogłoszonego w marcu ubiegłego roku. Prawo opcji umożliwi rozszerzenie zamówienia do 30 sztuk.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.