SOR został zwycięzcą przetargu na dostawę dla spółki Dopravní společnost Zlín-Otrokovice czterech nowych hybrydowych trolejbusów TNS 12. Czeskie media podkreślają, że to pierwszy samodzielny kontrakt SOR-u w kraju.
Za nowe trolejbusy do miasta Baty – Zlína oraz pobliskich Otrokowic przewoźnik zapłaci 40,5 mln koron (7,5 mln zł). To o jedną piątą mniej niż szacunki przedsiębiorstwa Dopravní společnost Zlín-Otrokovice, które przygotowało na ten cel 52,27 mln koron. Nowe pojazdy powinny trafić do Zlína w ciągu jednego roku, nie później niż do końca lutego 2023 r.
– Cieszymy się, że trolejbusy wyprodukowane wyłącznie w Czechach będą kursować po Zlínie, mieście będącym symbolem złotej ery czechosłowackiego przemysłu, a środki wydane na ich zakup pozostaną w domu – powiedział Filip Murgaš, dyrektor działu sprzedaży w SOR.
SOR dostarczy do Zlina trolejbus TNS 12, które zostaną opracowane na bazie serii autobusów NS 12. Osprzęt elektryczny dostarczy firma Cegelca. Będzie to pierwsze zamówienie SOR-u na trolejbusy TNS 12 w Czechach. Kilka trolejbusów z nadwoziem serii NS 12 jest wprawdzie w eksploatacji w Zlínie, ale są to trolejbusy Škoda 32Tr. Firma SOR zaoferowała również ten sam typ (TNS 12) w dużym przetargu w Bratysławie, gdzie wygrała, ale umowa nie została jeszcze zawarta. W postępowaniu ofertę złożyła również Škoda Electric, która zaproponowała trolejbus z zabudową z Temsy w Turcji.
Trolejbusy hybrydowe dla Zlína i Otrokowic będą wyposażone w baterie, co ma pozwolić na obsługę tras bez sieci trakcyjnej. Na zakup pojazdów przewoźnik otrzymał dofinasowanie unijne. Przypomnijmy, że ostatnie zamówienie na trolejbusy do Zlína zrealizowała w 2019 roku Škoda Electric. Wówczas była to jedyna oferta w przetargu na siedem nowych trolejbusów. Dostarczono model 30Tr z zabudową SOR. Pojazdy również były hybrydowe, a nowością na czeskim rynku był wariant przegubowy.
Warto przypomnieć, że w Otrokowicach koło Zlína do połowy kwietnia 2022 roku planowane jest przedłużenie linii trolejbusowej. Spółka Elektroline rozwiesza łącznie 900 metrów drutów nad ulicami Osvobození i Komenského, gdzie słupy trakcyjne ustawiono już w latach 90. XX w. Pisaliśmy o tym szczegółowo
tutaj.
Zlín niedawno deklarował, że chce w przyszłości podążać ścieżką trolejbusów z bateriami, zwłaszcza ze względów ekonomicznych. – Takie pojazdy obsługiwałyby niektóre peryferyjne odcinki sieci komunikacji miejskiej, gdzie budowa sieci trakcyjnej byłaby nieopłacalna ze względu na mniejsze natężenie ruchu – wyjaśniał Vojtěch Cekota, rzecznik Dopravní společnost Zlín Otrokovice. Budowa nowej sieci trakcyjnej w Otrokowicach pozwoli trolejbusom z zasilaniem bateryjnym częściej obsługiwać całą trasę istniejącej linii autobusowej nr 55 z pętlą Štěrkoviště.