fot. Marek Mróz, lic. CC BY-SA 4.0Tramwaj w Sosnowcu
Władze Sosnowca podsumowują toczące się inwestycje tramwajowe. Jedna z nich jest opóźniona w związku z pandemią koronawirusa. Czy możliwa będzie realizacja kolejnych przedsięwzięć, jeśli wejdą w życie nowe rozwiązania podatkowe proponowane przez rząd?
Do najważniejszych inwestycji tramwajowych realizowanych na terenie Sosnowca należy przebudowa torowiska w ul. Andersa i 1 Maja. Zadanie obejmuje wymianę 6 km torów i 14 peronów przystankowych, a kontrakt zakłada także m.in. rozbudoœ systemu dróg rowerowych. Prace kosztują 34,5 mln zł i mają zakończyć się w lutym 2023 r. Przebudowane zostanie też torowisko w ul. Małachowskiego na odcinku od Mościckiego do 3 Maja.
Trwa m.in. budowa nowej linii tramwajowej
– Nowe torowisko będzie wybudowane w nowoczesnej konstrukcji płyt prefabrykowanych z elastycznym montażem szyn w komorach z wykorzystaniem mas zalewowych – opisują służby prasowe miasta. Potem przebudowywany będzie układ drogowy tej ulicy. Projekt miejski zakłada roboty na dłuższym odcinku tej ulicy, a jej część ma być wyłączona z ruchu samochodowego (za wyjątkiem wjazdów docelowych). Wszystkie części zadania mają zostać zrealizowane do końca 2022 r., a łączny koszt prac Tramwajów Śląskich i miasta przekroczy 14 mln zł.
W styczniu 2023 r. otwarta ma zostać natomiast nowa linia tramwajowa na Zagórze biegnąca od istniejącej pętli tunelem pod jezdnią ul. Braci Mieroszewskich, a następnie nieużytkami w kierunku al. Wolności, a dalej wzdłuż Białostockiej. Paderewskiego i Rydza-Śmigłego do ronda Jana Pawła II. Koszt robót to ok. 88 mln zł. Wchodzi weń m.in. budowa centrum przesiadkowego w rejonie dzisiejszej pętli i przebudowa ronda, wewnątrz którego zlokalizowany zostanie nowy kraniec.
Jeśli spadną wpływy budżetowe, będą cięcia w wydatkach
Na dalsze plany inwestycyjne Sosnowca wpływ mogą mieć planowane przez rząd zmiany w podatkach. – Z obawą przyjmujemy plany dotyczące tzw. Polskiego Ładu, którego zamierzenia mogą sprawić, że do budżetu miasta nie będą wpływać środki, które do tej pory się w nim znajdowały – usłyszeliśmy w samorządzie. Na razie Sosnowiec konstruuje harmonogram robót na 2022 r. w oparciu o istniejące rozwiązania prawne, ale miasto przyznaje, że jeśli rzeczywiście dojdzie do uszczuplenia przychodów, konieczne będą zmiany w budżecie także po stronie wydatków.
Samorząd zapewnia też, że dotychczas pandemia nie miała praktycznie żadnego negatywnego wpływu na inwestycje realizowane w jej trakcie przez miasto. Pewne problemy realizacyjne pojawiły się natomiast na ul. Małachowskiego. Dotyczą one części przedsięwzięcia realizowanej przez Tramwaje Śląskie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.