Od końca października tramwaje nie dojeżdżają do pętli Kazimierz Górniczy w Sosnowcu. Powodem jest zły stan torów na odcinku ok. 600 m. Tramwaje Śląskie dokonują napraw własnymi siłami.
Ruch tramwajowy do pętli Kazimierz Górniczy wstrzymano 31 października 2023 r. Od tamtej pory tramwaje linii 27 dojeżdżają do przystanku Klimontów Basen. Na dalszym odcinku funkcjonuje autobusowa komunikacja zastępcza. – Torowisko w tym miejscu znajduje się na dwóch obiektach inżynierskich więc z uwagi na tak specyficzną lokalizację jego stan techniczny wymaga duża większej troski i utrzymania wysokiej jakości technicznej. Częściej także dokonuje się przeglądów i napraw. W tym konkretnym miejscu doszło do kilku uszkodzeń mocowań szyn do podkładów. Zastosowane tam podkłady drewniane, z uwagi na upływ czasu i naturalne zużycie, zaczęły tracić swoje właściwości, co w przyszłości mogłoby zagrażać bezpieczeństwu ruchu – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. Jak dodaje, problem dotyczy ok. 600 metrów toru pojedynczego.
W tej sytuacji spółka podjęła decyzję o remoncie i wymianie rusztu torowego. – Jak do tej pory nastąpił demontaż starej infrastruktury, zarówno szyn, jak i drewnianych podkładów oraz wywiezienie zdemontowanych materiałów z miejsca robót. Oczyszczono też koryto podtorowe i wykonano niweletę podbudowy – mówi Andrzej Zowada. Prace jednak zostały wstrzymane w związku z załamaniem pogody. – Zwieziono na miejsce robót nowe szyny i podkłady i gdy tylko będzie to możliwe rozpoczną się prace montażowe rusztu torowego – zapowiada rzecznik. Remont realizowany jest ze środków własnych spółki. – Dokładne koszty będziemy znać po realizacji prac. Szacujemy jednak, że ich wartość przekroczy 0,5 mln zł – mówi Zowada.
Obecnie spółka prowadzi postępowanie na dostawę szyn tramwajowych z przeznaczeniem na awaryjną wymianę torowiska na linii 27. Chodzi o szyny tramwajowe 60R2/R260 o długości 18 m – w sumie 540 metrów bieżących szyny o łącznej masie 32 265,00 kg. Termin realizacji wyznaczono na koniec stycznia.
Kiedy zatem można spodziewać się powrotu tramwajów? – Należy przyjąć czas realizacji zadania na koniec lutego 2024 r., choć będziemy robić wszystko, co możliwe, by przyspieszyć te prace i zakończyć je jeszcze w styczniu. Jest to jednak uwarunkowane przede wszystkim warunkami atmosferycznymi oraz dostępnością specjalistycznego sprzętu, który wynajmujemy na potrzeby realizacji niektórych prac. Nie bez znaczenia będzie też frekwencja pracowników (niestety to okres o zwiększonej nieobecności chorobowej) – wskazuje Andrzej Zowada.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.