Zakończenie działań infrastrukturalnych w Chorzowie i Sosnowcu sprawia, że na trasy mogą wrócić linie tramwajowe nr 6 oraz 26, choć obie pojadą w skróconych relacjach. Tramwaje linii nr 26 skorzystają ze zmodernizowanej, dwutorowej trasy i na razie dojadą do przystanku Niwka Kościół.
Od najbliższej soboty, 7 września, w sieci Tramwajów Śląskich szykują się spore zmiany związane z pracami infrastrukturalnymi na terenie Chorzowa oraz Sosnowca.
Po pierwsze tramwaje będą mogły już przejeżdżać w rejonie ulicy Metalowców w Chorzowie, co umożliwi przywrócenie kursowania tramwajowej “szóstki”, choć na razie na skróconej trasie Bytom Szkoła Medyczna – Chorzów Rynek – Katowice Sobieskiego. Tramwaje tej linii pojadą z częstotliwością co 15 minut i jak na razie nie będą obsługiwały przystanku Chorzów Muzeum Hutnictwa (dawniej Chorzów Metalowców).
Wznowienie linii nr 6 oznacza też zawieszenie kursowania linii nr 10 i nr 40 a także ograniczenie kursowania “zerówki”, z czterech do dwóch kursów na godzinę. Na trasy wyjedzie także linia nr 11, która będzie kursowała na tymczasowej trasie Katowice Sobieskiego – Chorzów Rynek – Chebzie Pętla.
Drugi pakiet zmian dotyczy zakończenia inwestycji w Sosnowcu. Tramwaje Śląskie zakończyły bowiem modernizację i przebudowę torowiska w ciągu ulicy Wojska Polskiego w tym mieście, przez co na tory może wrócić linia nr 26, choć jak na razie na tymczasowej trasie - Milowice Pętla – Niwka Kościół z obsługą taborem dwukierunkowym. Tak wytrasowana linia pojedzie z częstotliwością co 20 minut, a więc znacznie gorszą niż przed rozpoczęciem inwestycji, kiedy tramwaje kursowały na niej co 10 minut.
Rzecznik prasowy organizatora połączeń tramwajowych a więc Zarządu Transportu Metropolitalnego Michał Wawrzaszek
przekazał Gazecie Wyborczej, że obniżenie częstotliwości jest podyktowane organizacją komunikacji zastępczej na terenie Katowic – Część pojazdów może zostać wykorzystana do realizacji zastępczej komunikacji w związku z remontem wiaduktów w Katowicach. Warto zwrócić również uwagę na to, że na obsługiwanych przez tę linię odcinkach pasażerowie mogą korzystać również z innych linii komunikacji miejskiej – przekazał Wyborczej rzecznik prasowy. Zdaniem dziennika nie jest aktualnie wykluczone, że rozkład jazdy zmieni się, gdy linia nr 26 wróci na swoją stałą trasę.
Przypomnijmy, że inwestycja dotyczyła przebudowy odcinka o
bejmującego ok. 3,5 km torowiska będącego linią jednotorową z mijankami, która na sporym odcinku została przebudowana do standardu dwutorowego (od skrzyżowania ul. Wojska Polskiego z ul. Niwecką do przystanku Niwka Pawiak w rejonie skrzyżowania z ul. Jamesa Watta), natomiast na odcinku od przystanku Niwka Pawiak do rejonu wiaduktu z ul. Orląt Lwowskich linia jest jednotorowa, z mijanką w okolicy przystanku Niwka Kościół.
Ponadto zmianie ulegnie rozkład linii nr 27, a na nowej trasie pojedzie linia nr 24.