W Sosnowcu, w ramach budowy trasy tramwajowej na osiedlu Zagórze powstaje węzeł przesiadkowy przy ul. Braci Mieroszewskich. Torowisko, przebiegające w zagłębieniu, poniżej poziomu otaczającego terenu, przejdzie pod ulicą w „tunelu” – choć do końca trudno określić, czy będziemy mieli tu do czynienia z tunelem tramwajowym czy raczej – wiaduktem drogowym.
Pod koniec kwietnia 2020 r. Tramwaje Śląskie podpisały umowę z konsorcjum firm Eurovia Polska, KZN Rail i Nowak Mosty na budowę nowego odcinka torowiska tramwajowego w Sosnowcu. Trasa będzie przebiegać od istniejącej pętli linii 15, w tunelu pod ul. Braci Mieroszewskich, równolegle do Białostockiej, następnie wzdłuż al. Paderewskiego oraz ul. Marszałka Rydza-Śmigłego. Pętlę zaplanowano na rondzie Jana Pawła II, na skrzyżowaniu Braci Mieroszewskich i 11 Listopada.
Jednym z elementów trasy jest przejście torowiska pod ul. Braci Mieroszewskich. Formalnie powstaje tu obiekt o nazwie „węzeł przesiadkowy – wiadukt”. – Z punktu widzenia pasażera najważniejszą funkcją jest integracja przystanków tramwajowych w dole, z autobusowymi u góry, zatem węzeł przesiadkowy, to powinna być podstawa nazewnictwa tego obiektu – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Powstający obiekt będzie miał docelowo 18 m szerokości i 40,5 m długości. Różnica poziomów – między jezdnią ul. Braci Mieroszewskich a przekrojem torów – wyniesie ok. 7,17 m. Perony boczne, będące częścią obiektu, będą miału 34 m długości, a ich szerokość będzie wahać się od 3,00 do 3,50 m. Przewidziano trzy zejścia schodowe, dwie windy oraz jedno dojście chodnikiem wzdłuż drogi dojazdowej do pętli Zagórze. Przystanek będzie utrzymany w skromnej stylistyce – w postaci betonu architektonicznego.
W styczniu wykonawca prowadził prace związane ze zbrojeniem płyty fundamentowej drugiego w kolejności segmentu tunelu. – Teraz wykonawca będzie kontynuował roboty na ustroju ramy obiektu, a także zabudowywał warstwy konstrukcyjne na jezdni ul. Braci Mieroszewskich i wykona nowe sieci w docelowym układzie tej jezdni – informuje Andrzej Zowada.
Na razie jeszcze nie wiadomo kiedy uda się zakończyć wszystkie roboty. – Wykonawca planuje zakończyć roboty w terminie kontraktowym (tj. do stycznia 2023 r.) pomimo utrudnień, które wystąpiły w 2021 r. Z uwagi na okres zimowy w tej chwili wykonawca nie może zadeklarować jednoznacznego terminu zakończenia prac. Zostanie on oszacowany po okresie zimowym w porozumieniu z zamawiającym i inżynierem kontraktu – mówi rzecznik.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.