Rozgorzał spór o nowy Olsztyn Główny. Plany PKP SA mocno skrytykował Retail Provider, właściciel części autobusowej, który liczył na wspólną inwestycję. PKP SA zwracają uwagę, że deweloper planował realizację inwestycji w części na terenach kolejowych. – Odnosimy wrażenie, że w przypadku Olsztyna deweloper dąży przede wszystkim do realizacji swoich partykularnych celów biznesowych, a głównym celem jest maksymalizacja zysku z inwestycji komercyjnej, a nie wypracowanie spójnej wizji multimodalnego węzła komunikacyjnego – komentuje Bartłomiej Sarna z PKP SA. Przetarg na budowę ma ruszyć jesienią.
Jak pisaliśmy, w Olsztynie stanąć ma nowy dworzec kolejowy, który zastąpi istniejący modernistyczny obiekt, łączący funkcje kolejowe i autobusowe. Trwają właśnie prace projektowe dla części kolejowej – stacji i dworca. Inwestycję dworcowo-handlową planuje Retail Provider, który przed laty wykupił PKS Olsztyn z częścią autobusową dworca.
W zeszłym tygodniu w Olsztynie odbyło się spotkanie między władzami miasta, PKP SA, PKP PLK i Retail Providerem, właścicielem dworca autobusowego. Dotyczyło ono realizacji inwestycji na obszarze dworcowym. – W interesie olsztynian jest by dworzec był naszą wizytówką. Tymczasem inwestycja wchodzi w decydującą fazę, i chcieliśmy się zorientować czy projekty realizowane przez PKP SA i Retail Provider odpowiadają założeniom miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Aby wyjaśnić ewentualne wątpliwości, zaprosiliśmy do ratusza wszystkie strony, które uczestniczą w procesie decydowania o kształcie inwestycji - informuje Marta Bartosiewicz, rzecznik olsztyńskiego ratusza.
Bez porozumienia na spotkaniuPorozumienia co do wspólnej wizji przebudowy obszaru dworcowego nie było. Po spotkaniu PKP SA
przedstawiły swoją wizję nowego dworca – oddzielnego od kompleksu dworcowo-handlowego, który chce realizować Retail Provider. – Projekt, który dotyczy zintegrowanego centrum przesiadkowego, był przygotowywany przez ostatnie kilka lat. W 2011 r. teren należący do PKS-u został zbyty – kupiła go firma Retail Provider. Niejednokrotnie zwracaliśmy uwagę, że ta przestrzeń publiczna musi inaczej wyglądać i przede wszystkim służyć zintegrowanemu systemowi transportowemu, łączącemu kolej, PKS-y i transport miejski w Olsztynie – mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
Jak przypomina, w 2013 r. został przyjęty miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z nim cała przestrzeń publiczna powinna być projektowana i realizowana kompleksowo. – O to apelowałem na każdym spotkaniu. Liczyliśmy na to, że nastąpi porozumienie między stronami i wszyscy będą uwzględniać zapisy planu. Dowiedzieliśmy, że mamy projekt nowego dworca, ale nie mamy zaprojektowanej części PKS-u, bo strony ze sobą nie porozumiały – zauważa Grzymowicz. – W imieniu mieszkańców mówiłem jednoznacznie: oczekujemy kompleksowego projektu, który będzie integrował wszystkie funkcje. Oczekujemy na porozumienie i spięcie projektu w całość – podkreśla prezydent. W jego opinii Retail Provider nie jest przygotowany do rychłej realizacji projektu – poza prezentowaniem nowych koncepcji.
Retail Provider przypuszcza frontalny atakPo tym spotkaniu Rafał Twarowski, prezes Retail Providera, przypuścił w lokalnych mediach atak na PKP SA. Zarzucił kolejarzom brak rzeczywistej chęci współpracy. – Porozumienie było wypracowane, ale z przyczyn nam do końca nieznanych nie zostało ono zaakceptowane –
mówi Rafał Twarowski.
Retail Provider zaplanował część swojej inwestycji na terenach kolejowych, należących obecnie do PKP SA. – Sprawy własnościowe traktowaliśmy drugorzędnie, bo wierzyliśmy, że intencją PKP jest sprzedaż nam maksymalnej ilości gruntu, a linie zabudowy w uchwalonym planie miejscowym wyraźnie abstrahowały od linii podziału własnościowego działek. Miasto wiedziało przecież, że wymieniając się gruntami z PKP robi to po to, aby później – po uzgodnieniu koncepcji – PKP nam je sprzedało po cenie rynkowej – odpowiada w wywiadzie dla lokalnego dodatku Wyborczej.
Retail Provider krytykuje też założenia nowego dworca. – PKP zaskoczyły nas zupełnie swoim projektem, jego wielkością, odwróceniem się plecami do naszego budynku. Zwraca też uwagę dublowanie hal i funkcji na poziomie zero i minus jeden – mówi Rafał Twarowski. Jego zdaniem nowy obiekt jest… za duży względem liczby podróżnych. – Jest mniej więcej tak duży jak dworzec w Katowicach, z tym że przez śląski obiekt przewija się rocznie 15 mln podróżnych, a w Olsztynie raptem niecałe 3 mln – zwraca uwagę.
Deweloper krytykuje też pomysł budowy tunelu na Zatorze zamiast
wcześniej rozważanej kładki. – Nas ten tunel nie interesuje, ale nadal uważamy, że kładka na Zatorze powinna powstać i w protokołach negocjacji jest zapisane, że zarząd PKP zobowiązał się do jej budowy. Mówimy otwarcie, że dla nas ta kładka to strumień klientów, ale jednocześnie wygoda dla mieszkańców. Korzyści są dla wszystkich – wskazuje Rafał Twarowski. Jak zapewnia, jego firma jest gotowa tę kładkę zbudować.
Twarowski twierdzi, żen plan zagospodarowania przestrzennego wymusza wspólny projekt. – Zrobimy wszystko co w naszej mocy, żeby Zintegrowane Centrum Komunikacyjne powstało w formie, w jakiej było ujęte w planie zagospodarowania. Zamiast walczyć z nami, walczyć z miastem, z prezydentem, z mieszkańcami, lepiej tę energię spożytkować na współpracę. Jednak, jeśli w najbliższym czasie PKP nie usiądzie do stołu, to my wystąpimy o wszystkie możliwe kontrole uprzednie do instytucji w Polsce i zagranicą, żeby sprawdziły dokładnie ten projekt unijny – odgraża się prezes.
PKP SA odpowiada
Dziś PKP SA odniosły się do tych zarzutów. Jak wskazano, nowy dworzec to inwestycja publiczna, dofinansowana ze środków unijnych. Z racji źródła finansowania nie jest realizowana jako projekt deweloperski. – Głównym celem przebudowy dworca jest stworzenie kompleksowego rozwiązania, integrującego różne środki transportu oraz osadzenie projektu w szeroko pojętej tkance miejskiej, by stanowił on spójną całość urbanistyczną. działaniom powstaje spójny i wielobranżowy projekt, na podstawie którego Olsztyn i jego mieszkańcy zyskają najwyższej klasy, nowoczesne rozwiązanie przestrzenne i komunikacyjne. Projektowany Dworzec Główny w Olsztynie ma optymalny program funkcjonalny i monumentalną formę architektoniczną, dostosowane do prestiżu nowoczesnego miasta wojewódzkiego – podkreśla Bartłomiej Sarna z PKP SA.
Kolej zdecydowanie odrzuca wizję dworca upchniętego w galerii handlowej. – Obiekt tej rangi nie powinien być ograniczany do lokalu w galerii handlowej, czego chciałaby deweloper. Jest to sprzeczne z oczekiwaniami mieszkańców Olsztyna i obecnymi standardami PKP SA przy projektowaniu dworców wojewódzkich. Odnosimy wrażenie, że w przypadku Olsztyna deweloper dąży przede wszystkim do realizacji swoich partykularnych celów biznesowych, a głównym celem jest maksymalizacja zysku z inwestycji komercyjnej, a nie wypracowanie spójnej wizji multimodalnego węzła komunikacyjnego – przekazuje Sarna.
Jak zwracają uwagę w PKP SA, alternatywny projekt dworca, będącego częścią galerii handlowej, zakłada realizację obiektów handlowych na działkach należących do PKP SA. Jest to sprzeczne z prawem. – Projekt dworca opracowany przez PKP SA realizowany jest wyłącznie na działkach będących własnością PKP SA i jest całkowicie zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, w tym zapisami miejscowego planu. Ustalenia planu przewidują możliwość budowy dworca kolejowego jako samodzielnego, wolnostojącego budynku – podkreśla Bartłomiej Sarna.
Ponadto, jak zwracają uwagę PKP SA, inwestycja PKP w żaden sposób nie umożliwia realizacji inwestycji dewelopera na działkach do niego należących. Kolej zwraca uwagę na przykłady harmonijnego współistnienia obiektów kolejowych oraz autobusowych bądź handlowo-autobusowych w innych miastach. To m.in. Warszawa Wschodnia czy Wrocław Główny, gdzie obiekty nie są fizycznie połączone, a odległości między budynkami są niewielkie.
Przetarg na dworzec w tym rokuPKP SA i PKP PLK informują o zakończeniu etapu przygotowania projektu budowlanego. – Planowany termin ogłoszenia wspólnego postępowania przetargowego na przebudowę dworca i stacji Olsztyn Główny ustalono na październik tego roku – informuje Sarna.