Metro Warszawskie i konsorcjum firmy Siemens i Newag zawarli porozumienie, kończące długi spór związany z nadmiernym zużywaniem się kół w pociągach Inspiro. Producent na swój koszt wymieni koła w dwóch składach, a ponadto dostarczy dla sześciu pociągów 300 kół i 34 osie.
Metro Warszawskie od dłuższego czasu zmagało się ze
zbyt szybkim zużywaniem się kół w nowych pociągach Inspiro i w efekcie nadmiernym, nawet kilkukrotnie szybszym zużywaniem się infrastruktury, zwłaszcza na I linii. Doprowadziło to do dużego i głośnego sporu między spółką a producentem. Zdaniem przewoźnika źródło problemu tkwi w niewłaściwej, przeważnie dwupunktowej współpracy koła i szyny.
O sprawie zrobiło się głośno w 2015 r. Przewoźnik
wystąpił wówczas do producenta pojazdów o uznanie problemu za wadę systemową i zlecił wymianę kół w ośmiu składach, zabezpieczając na ten cel środki z gwarancji bankowej. Siemens nie chciał jednak uznać tego za wadę systemową i wystąpił do sądu o zabezpieczenie dowodu (co nie jest jednoznaczne z przesądzeniem o winie). Biegły w swojej opinii odniósł się tylko do II linii, uznając zarazem, że źródłem problemu są nieprawidłowo rozmieszczone i źle działające smarownice na trasie. Tę opinię z kolei odrzucało Metro, zarzucając biegłemu brak kompetencji. Sąd zdecydował ostatecznie – w ramach zabezpieczenia –
o przyjęciu opinii, oddalając jednocześnie wnioski Metra o powołanie nowych biegłych.
W grudniu 2015 r. strony
zawarły porozumienie, zmierzające do rozwiązania istotnej dla eksploatacji pociągów kwestii. Zgodnie z tym dokumentem zostanie powołany wspólny zespół ekspertów, którego celem będzie zbadanie występowania problemów technicznych, w tym nadmiernego zużywania się kół w najnowszych składach. Strony ustaliły „mapę drogową”, która opisuje zasady działania tego zespołu.
Teraz dzięki współpracy stron i pracy zespołów roboczych udało się wyjaśnić szereg kwestii technicznych, w tym szybszego niż normatywnie zużywanie się kół w początkowej fazie użytkowania. Ustalono w ramach ostatecznego porozumienia, które zawarto 20 października 2017 r., że konsorcjum Siemens i Newag na swój koszt wymieni koła w dwóch składach, w których zużycie jest największe. Producent naprawi ponadto na swój koszt jeden pociąg. Dodatkowo konsorcjum na swój koszt dostarczy dla sześciu pociągów 300 kół i 34 osie, które będą mogły zostać wymienione przez Metro w momencie normatywnego zużycia tych elementów. Jednocześnie, jak informują strony, wysokość gwarancji dobrego wykonania ustalona na mocy kontraktu na poziomie 5% jego wartości zostanie zredukowana do wysokości, którą kontrakt przewidywał na okres rękojmi. Porozumiano się też w kwestii rozliczenia kontraktu.
Metro, jak i konsorcjum zapewniają, że zawarte porozumienie nie kończy współpracy mającej na celu dalszą optymalizację kosztów użytkowania składów Inspiro. Według zapewnień proces zużywania się kół jest stale monitorowany i obecnie nie przekracza norm założonych w technicznej specyfikacji i warunkach kontraktu.