Pierwsze nowoczesne parkomaty działają już na obszarze Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na Saskiej Kępie i Kamionku, która ruszyła w poniedziałek 4 listopada. Urządzenia te będą teraz sukcesywnie instalowane na terenie całej warszawskiej strefy.
Do przetargu na usługę dostawy, montażu i obsługi nowych parkomatów (przez najbliższych 10 lat) zgłosiła się jedna firma – City Parking Group, z ofertą wartą 250 715 623,20 zł. Na warszawskich ulicach stanie 1910 parkomatów. Jednak Zarząd Dróg Miejskich będzie mógł pozyskać – w ramach opcji zapisanych w umowie – 800 dodatkowych urządzeń, które miasto będzie dzierżawiło.
Pierwsze nowoczesne parkomaty stoją już na ulicach Saskiej Kępy i Kamionka, gdzie od dziś funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Wymiana urządzeń obejmie całą warszawską strefę płatnego parkowania i nowe parkomaty pojawią się też w innych dzielnicach.
Płatne parkowanie na Saskiej Kępie i Kamionku
Wprowadzenie SPPN na Saskiej Kępie i Kamionku pomoże uporządkować parkowanie i poprawi sytuację parkingową mieszkańców. Łączna powierzchnia nowej strefy to blisko 6 km kw. Na Saskiej Kępie wyznaczono ok. 2,2 tys. miejsc na 64 ulicach. Dodatkowo ok. 620 miejsc przeznaczonych jest tylko dla mieszkańców z identyfikatorami B-35 i B-39. Stanęło tam 95 parkomatów. Strefa wymaga oznaczenia. Na Saskiej Kępie to ponad 1800 znaków drogowych i wymalowanie znakami poziomymi powierzchni ponad 5 tys. m kw.
Na Kamionku SPPN objętych zostało 30 ulic. ZDM wyznaczył tam ok. 2 tys. miejsc postojowych. Podobnie jak na Saskiej Kępie znajdą się tam miejsca tylko dla mieszkańców z odpowiednimi identyfikatorami – będzie ich ok. 130. Na Kamionku działa już 60 parkomatów.
Do chwili startu strefy na Saskiej Kępie i Kamionku abonament uzyskało ok. 2 tys. osób. Zarząd Dróg Miejskich zachęca do składania wniosków o abonament mieszkańca. Można zrobić to na dwa sposoby – online na stronie
abonamentzdomu.zdm.waw.pl lub stacjonarnie w każdym Punkcie Obsługi Pasażera ZTM. Wszystkie informacje dotyczące abonamentów i potrzebnych dokumentów dostępne są w informatorach ZDM.
Łatwa obsługa nowych parkomatów
Nowe parkomaty są inne niż te znane do tej pory warszawskim kierowcom. Zmienił się przede wszystkim interfejs urządzeń. W nowych parkomatach jest on czytelny i prosty w obsłudze. Krok po kroku prowadzi on użytkownika przez opłatę za postój. System informuje kierowców m.in. o dniu wolnym od opłaty parkingowej czy cenniku parkowania. Urządzenia wyposażone są w ekrany dotykowe. Wyświetlacz dostępny jest w trzech językach – polskim, angielskim i niemieckim.
Po przejściu dalej z ekranu startowego wyświetla się ekran do wpisania numeru rejestracyjnego pojazdu wraz z klawiaturą. Aby numer rejestracyjny pojawił się automatycznie, bez wpisywania go ręcznie (dzięki czemu możemy uniknąć pomyłki) wystarczy nacisnąć symbol kodu QR na ekranie i zeskanować kod w czytniku kodów.
Po zatwierdzeniu numeru rejestracyjnego pojazdu system przenosi do wyboru płatności. W większości urządzeń będzie to karta, blik, ale dostępne są też parkomaty przyjmujące bilon.
Przy płatności kartą i blikiem na ekranie pojawiają się przyciski umożliwiające wybór czasu parkowania lub opłaty, jaką chcemy wnieść. Czas parkowania możemy zwiększyć lub zmniejszyć o godzinę, pół godziny i 10 minut. Kwotę jaką chcemy zapłacić możemy zwiększyć lub zmniejszyć o 50 groszy, złotówkę lub 5 złotych. Przy płatności monetami po prostu wrzucamy do parkomatu monety, a system nalicza jaki czas parkowania opłaciliśmy. Warto przypomnieć, że w parkomatach nie ma możliwości płatności banknotami.
Przy płatnościach blikiem konieczne jest również wpisanie kodu z aplikacji bankowej i potwierdzenie go.
Gdy płatność zostanie przetworzona, urządzenie wydrukuje bilet. W przypadku braku możliwości jego wydruku (np. z powodu braku papieru) nie ma konieczności jego pobierania.
Na nowych biletach parkingowych drukowany będzie kod QR, dzięki któremu kierowcy bez problemu będą mogli przedłużyć czas postoju skanując go w parkomacie. Postój będzie można też przedłużyć korzystając z aplikacji mobilnej.
Kartą, blikiem czy gotówką?
Jak pokazują statystki większość kierowców rezygnuje z opłat gotówką. W 2023 roku 14 proc. wszystkich płatności dokonano za pomocą bilonu, a 39 proc. za pomocą karty. W tym roku większość kierujących wybiera płatność za pomocą aplikacji mobilnej, 35 proc. opłaca parkowanie kartą, a tylko 12 proc. używa gotówki.
W 1110 warszawskich parkomatach kierowcy opłacą postój tylko kartą lub blikiem. W pozostałych 810 zachowana zostanie możliwość płatności bilonem. Są to urządzenia dużo bardziej skomplikowane, a przez to bardziej awaryjne i droższe. Takie parkomaty zostaną zamontowane w miejscach, w których do tej pory najchętniej wybierano taką formę płatności monetami.
Przypominamy również, że dla kierowców dostępna jest również płatność poprzez wybraną aplikację mobilną – MobiParking, moBILET i Flowbird.