Wkrótce rozpoczną się pierwsze prace przy zmianie organizacji ruchu na Kamionku i Saskiej Kępie związane z rozszerzeniem Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Już teraz dostępny jest informator o planowanych zmianach. Wprowadzenie SPPN planowane jest na początek listopada - wnioski o abonamenty parkingowe mieszkańcy będą mogli składać miesiąc wcześniej.
Rozszerzona strefa na prawym brzegu Wisły będzie obowiązywać od 4 listopada 2024 roku. Osoby mieszkające na jej terenie będą mogły z miesięcznym wyprzedzeniem, czyli od początku października, występować do Zarządu Dróg Miejskich o wydanie
abonamentu parkingowego. Do wyboru są dwa rodzaje abonamentów różniące się kosztem oraz zasięgiem uprawnień oraz dwa sposoby ich wyrobienia –
stacjonarnie lub przez internet na stronie
AbonamentZdomu.zdm.waw.pl.
Data startu strefy jest nieprzypadkowa. W listopadzie ma się bowiem zakończyć w Warszawie montaż nowoczesnych parkomatów. Wieloletnia umowa na ich zakup, instalację oraz utrzymanie obejmuje całą strefę, czyli jej obecny obszar (wymiana wszystkich istniejących maszyn) oraz najbliższe rozszerzenie. Oznacza to, że nowe obszary na Kamionku i Saskiej Kępie będą od razu wyposażone w najnowsze dostępne na rynku urządzenia. Łącznie parkomatów będzie tam 155.
Wszystkie będą obsługiwały szereg nowoczesnych metod płatności (karta, NFC, BLIK itd.). Dzięki wbudowanemu czytnikowi kodów QR pozwolą też na przedłużenie czasu parkowania. Obecnie ta możliwość jest dostępna tylko w aplikacjach mobilnych, które oczywiście też będą działać w nowej strefie.
Oprócz tego w blisko połowie tych urządzeń nadal będzie można zapłacić gotówką, popularność tego rodzaju płatności sukcesywnie spada, jednocześnie koszt utrzymania takich parkomatów jest najwyższy.
Bezpieczeństwo i porządek
Strefa obejmie 94 ulice o łącznej długości ponad 44 kilometry. Na wszystkich z nich trzeba wdrożyć nową organizację ruchu. Oznacza to precyzyjne oznaczenie wszystkich miejsc postojowych oraz szereg pomniejszych działań związanych przede wszystkim z poprawą bezpieczeństwa pieszych. Wiąże się to z działaniami uniemożliwiającymi nielegalne parkowanie w rejonie przejść dla pieszych i skrzyżowań, instalację azyli oraz przeniesienie parkowania z chodników na jezdnie.
Dostępność dla mieszkańców
Na Kamionku i Saskiej Kępie zostanie powtórzony model znany z kilku poprzednich rozszerzeń strefy płatnego parkowania – do ok. 5 tysięcy ogólnodostępnych miejsc postojowych zostanie wyznaczonych ok. 750 miejsc przeznaczonych tylko dla mieszkańców. Oprócz tego nowe oznakowanie zyskają też miejskie podwórka i ulice wewnętrzne, które również będą dostępne tylko dla mieszkańców.
Ogólna liczba wszystkich miejsc będzie zaś możliwie duża dzięki przekwalifikowaniu części ulic na jednokierunkowe. Działanie to dodatkowo pozwala ograniczyć ruch tranzytowy na ulicach lokalnych. Zaprojektowanych zostało łącznie 21 nowych odcinków ulic jednokierunkowych.
Informator na start
Zmiany na Kamionku i Saskiej Kępie będą sukcesywnie wprowadzane od końca sierpnia. Zarząd Dróg Miejskich przygotował dla mieszkańców
specjalny internetowy informator, który dostarcza szczegółowych odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Mieszkańcy znajdą w nim m.in. projekty nowej organizacji ruchu, mapy odcinków jednokierunkowych oraz stref z parkowaniem tylko dla nich, aktualizowany na bieżąco harmonogram wdrażania zmian, czy też informacje niezbędne do wyrobienia abonamentu.
W najbliższych tygodniach w wybranych miejscach na terenie Pragi-Południe ustawione będą też stacjonarne punkty ogłoszeniowe na wzór instalowanych przy okazji największych inwestycji. Jesienią planowana jest akcja informacyjna – przypominająca o starcie strefy oraz opisująca zasady korzystania z abonamentów.
Na wszystkich etapach ZDM ściśle współpracuje z Urzędem Dzielnicy Praga-Południe, który był też zaangażowany w przygotowywanie projektów organizacji ruchu dla poszczególnych ulic.
Nowa strefa, nowe parkomaty
Wdrożenie SPPN na Saskiej Kępie i Kamionku poprzedziły badania parkingowe oraz konsultacje społeczne dotyczące szczegółów organizacji ruchu na poszczególnych ulicach. Potem została podjęta uchwała Rady m.st. Warszawy, na mocy której strefa będzie obowiązywać. Wdrożenie strefy nie było możliwe z powodu wstrzymania uchwały przez poprzedniego wojewodę mazowieckiego, który jednak nie był w stanie obronić swojej decyzji przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym.