Przyglądamy się specyfikacji nowych, 25-metrowych tramwajów, które kupują Tramwaje Śląskie. Przewoźnik chce nabyć wozy jedno- oraz dwukierunkowe przy zakupie których chce skorzystać ze środków z KPO oraz z programu FEnIKS.
Tramwaje Śląskie ponowiły przetargi na nowe wagony tramwajowe. Przewoźnik
kupuje 13,5-metrowe tramwaje dwukierunkowe o których szerzej piszemy tutaj, a także dłuższe, ponad 22-metrowe tramwaje, zarówno jedno- jak i dwukierunkowe.
Razem nawet 65 nowych tramwajów
Pierwsza część tego postępowania dotyczy dostawy 10 fabrycznie nowych tramwajów o długości w przedziale 22-25 metrów, jednokierunkowych o nowoczesnej konstrukcji, niskopodłogowych. W tym przypadku Tramwaje Śląskie chcą dofinansować to zamówienie ze środków z KPO, z czego wynika zapewne termin realizacji umowy, określony na zaledwie 16 miesięcy od dnia jej podpisania, jednak nie później niż do 15 czerwca 2026 roku.
Druga część tego przetargu dotyczy dostawy 30 sztuk fabrycznie nowych, przegubowych tramwajów zarówno jedno- jak i dwukierunkowych o długości od 22 do 25 metrów. Spośród 30 tramwajów, 20 to pojazdy jednokierunkowe a 10 to wozy dwukierunkowe. Ta część przetargu zawiera również prawo opcji obejmujące do 25 tramwajów jednokierunkowych. Opcja będzie mogła zostać wykorzystana w pełnym lub tylko częściowym zakresie. Uruchomienie opcji może nastąpić w ciągu maksymalnie 42 miesięcy od dnia zawarcia umowy, natomiast tramwaje z opcji mają trafić do spółki w ciągu 24 miesięcy od uruchomienia opcji. Ta część przetargu ma zostać dofinansowana środkami z programu FEnIKS.
Termin realizacji drugiej części w zakresie podstawowym to 42 miesiące od zawarcia umowy. Z powodu podziału przetargu na dwie części zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych.
Wozy mają mieścić 155 pasażerów
Tramwaje “mają być łatwe w obsłudze, wygodne dla użytkowników, estetyczne i przeznaczone do ruchu miejskiego oraz podmiejskiego o niskim jednostkowym zużyciu energii elektrycznej i małych kosztach utrzymania bieżącego”. Tramwaje Śląskie zakładają, że tramwaje muszą być zdolne do eksploatacji przez co najmniej 30 lat przy założeniu rocznego przebiegu na poziomie 70 tysięcy kilometrów.
Szerokość wozów w przedziale 2,35-2,4 metra a długość od 22 do 25 metrów, wysokość tramwajów przy złożonym pantografie nie może przekroczyć 3,6 metra. Pojemność znamionowa nie mniej niż 155 pasażerów, w tym minimalna ilość miejsc siedzących stałych skierowanych w kierunku jazdy (przy założeniu 0,20 m2 powierzchni na jednego stojącego pasażera) musi wynosić 50 sztuk i co najmniej 25% pojemności znamionowej wagonu dla tramwajów jednokierunkowych oraz 40 miejsc siedzących i co najmniej 20% pojemności znamionowej wagonu w przypadku wagonów dwukierunkowych. Tramwaje Śląskie dopuszczają też możliwość skierowania siedzeń w kierunku przeciwnym do jazdy, o ile optymalnie wykorzystuje to przedział pasażerski i konstrukcję pojazdu. Zamawiający nie dopuszcza za to montażu siedzeń składanych na ścianach tramwaju, bokiem do kierunku jazdy.
Niska podłoga, czyli jaka?
Udział niskiej podłogi nie mniejszy niż 60% długości przedziału pasażerskiego w osi podłużnej wagonu. Przewoźnik rozumie niską podłogę jako podłogę o wysokości nie większej niż 37 centymetrów od główki szyny, zarówno w strefie drzwiowej jak i w pozostałych strefach. Jeśli w strefie niskopodłogowej występują wózki, to podłoga nad nimi może być na maksymalnej wysokości 48 centymetrów od główki szyny. Nie dopuszcza się możliwości rozdzielenia stref niskopodłogowych częścią z wysoką podłogą. Przejście między każdą z niskopodłogowych stref ma być bezstopniowe.
Część z wysoką podłogą jest rozumiana przez Tramwaje Śląskie jako strefa, gdzie podłoga ma wysokość w przedziale 48-60 centymetrów od główki szyny, natomiast wejście do pojazdu w tej strefie jest na tej samej wysokości co w strefie niskopodłogowej. Różnica wysokości między strefą z niską i wysoką podłogą musi być maksymalnie jednostopniowa.
Każdy z członów tramwaju musi być podparty na co najmniej jednym wózku. Liczba drzwi ma być dostosowana do pojemności wagonu i musi ona zapewniać swobodną i szybką wymianę pasażerów, natomiast ich minimalna liczba to cztery, z czego co najmniej dwoje drzwi jako drzwi podwójne. Tramwaje Śląskie wymagają też montażu drzwi w członach skrajnych. Wszystkie z nich mają mieć charakter drzwi odskokowo-przesuwnych.
Tramwaje mają mieć obrotowe wózki napędowe oraz toczne, choć TŚ dopuszczają możliwość, aby wózki toczne nie były obrotowe, jeśli nie jest to możliwe technicznie. Wozy będą klimatyzowane, ogrzewane a także wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej. Pasażerowie skorzystają też z Wi-fi oraz portów USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Cena jedynym kryterium
W obu częściach postępowania mogą wystartować wykonawcy, który wykażą, że w ciągu 5 ostatnich lat wykonali co najmniej jedną dostawę polegającą na wyprodukowaniu i dostarczeniu minimum 5 sztuk fabrycznie nowych tramwajów niskopodłogowych o udziale niskiej podłogi na poziomie minimum 60%, które uzyskały homologację w co najmniej jednym z krajów UE bez względu na kraj pochodzenia wykonawcy i miejsce dostawy.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje wyłącznie cena.