Ponad 20 tys. mieszkańców, 6 linii autobusowych miejskich i 7 podmiejskich oraz darmowa komunikacja publiczna. Tak w skrócie przedstawia się Środa Wielkopolska w województwie wielkopolskim. Jak zaznaczają urzędnicy, mieszkańcy przesiadają się z samochodów do autobusów.
Środa Wielkopolska to kolejne miasto, które w 2015 r. dołączyło do gmin z bezpłatną komunikacją miejską. W Środzie zaczęła ona funkcjonować od 1 lipca. Pierwsze statystyki, które prowadzono do 31 grudnia 2015 r., podają, że z autobusów skorzystało 129 997 pasażerów, w tym 92 979 w mieście, a 37 018 na terenach wiejskich.
Niezliczone korzyści
Po gminie jeździ 6 linii autobusowych miejskich oraz 7 linii podmiejskich. – Środa Wielkopolska zdecydowała się na darmową komunikację publiczną głównie przez wzgląd na mieszkańców. Ludzie mogą zostawić samochody i korzystać z bezpłatnych autobusów, które kursują do strategicznych miejsc w gminie. Umożliwia to zabranie dużej liczby pasażerów. Przystanki znajdują się w pobliżach szkół, więc dzieci i młodzież szybko i bezpiecznie mogą pokonać drogę. Dzięki przystankowi w bezpośrednim sąsiedztwie z Dworcem PKP można bez problemów dostać się na pociąg. Autobusy kursują także w centrum miasta, co pozwala na zostawienie samochodu w domu i spokojne zrobienie zakupów bez obawy o wolne miejsca parkingowe – wymienia Mateusz Ślebioda z Wydziału Rozwoju i Promocji w Środzie Wielkopolskiej. Jak dodaje urzędnik, szczególnie ludziom z okolicznych wiosek łatwiej jest teraz korzystać z uroków miasta dzięki komunikacji gminnej.
Gmina jest zadowolona z efektów wprowadzenia bezpłatnej komunikacji. – Trend przesiadania się kierowców z samochodów do autobusów widoczny jest głównie na liniach wiejskich, połączonych bezpośrednio z miastem Środa Wielkopolska. Mieszkańcy zamiast dojeżdżać do pracy czy szkoły, coraz częściej wybierają autobusy. Dużym zainteresowaniem cieszą się też linie miejskie kursujące latem nad jezioro, a także te zsynchronizowane z przyjazdami i odjazdami pociągów. Mieszkańcy wolą zostawić samochody w domu i bez trudu dotrzeć do celu – zaznacza urzędnik. Kolejne inwestycje
Roczny koszt funkcjonowania całej komunikacji gminnej wyniesie ok. 1,7 mln zł. – Ze względu na założenia polegające na ułatwieniu życia mieszkańcom i większą dbałość o środowisko, ciężko stwierdzić czy darmowa komunikacja gminna z ekonomicznego punktu widzenia okazuje się być jednoznacznie dobra czy zła – mówi Ślebioda. Jak zauważa, rzadsze używanie samochodów to mniejszy koszt ponoszony za zakup paliwa i usługi mechanika, lecz z drugiej strony skutkuje to zmniejszeniem emisji spalin, rozładowaniem godzin szczytu, podczas których spala się najwięcej paliwa, czy zwalnianiem miejsc parkingowych dla osób, które nie mają połączenia autobusowego.
Komunikacja publiczna rozwijana jest na bieżąco. Godziny kursów autobusów dostosowywane są do rozkładu PKP, godzin pracy mieszkańców i ich sugestii. – W miarę możliwości finansowych i technicznych modyfikujemy przebiegi tras, lokalizacje przystanków oraz liczbę kursów. Planujemy w najbliższym czasie zakup kilku wiat przystankowych, wdrożenie systemu informatycznego informującego za pomocą aplikacji na smartfony o czasie oczekiwania na przyjazd autobusów oraz podniesienie standardów niektórych zatok przystankowych – wylicza Ślebioda. Powstaną także stacjonarne samoobsługowego kioski informacyjne z dotykowym ekranem na terenie dworca PKP, PKS i w centrum miasta. Każdy mieszkaniec będzie mógł na nich sprawdzić zaktualizowane trasy komunikacji publicznej połączonej ze Środą Wielkopolską. W niedługim czasie na mapach Google uwzględniona zostanie też sieć połączeń komunikacji miejskiej w obszarze Środy.
Czy inni też powinni?
Jak podkreśla miasto, decyzja o uruchomieniu w gminie bezpłatnej komunikacji jest autonomiczną decyzją każdej miejscowości, o ile dysponuje ona odpowiednimi środkami na ten cel. – Jak wskazują nasze doświadczenia, tego typu oferta darmowego przejazdu cieszy się ogromną popularnością wśród wielu osób, z której również duża część nie korzysta w tym przypadku z indywidualnych środków komunikacji, które zanieczyszczają środowisko i zmniejszają liczbę miejsc parkingowych oraz powodują natężenie ruchu drogowego – zaznacza Ślebioda.
– Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji gminnej było bardzo dobrą i od dawna oczekiwaną decyzją i podjąłbym ją jeszcze raz – przekonuje Wojciech Ziętkowski, burmistrz Środy Wielkopolskiej. – Jest to przede wszystkim wielka pomoc dla mieszkańców, a także krok do przodu w ochronie środowiska – dodaje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.