Mija drugi miesiąc budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku. Prace obejmują dużo szerszy zakres, niż tylko malowanie pasów, i potrwają do końca roku.
Inwestycja
rozpoczęła się w sierpniu. Przejście na wysokości Bramy Wyżynnej realizuje firma Eurovia Polska S.A. Koszt prac to blisko 5,8 mln złotych. Jak informuje miasto, od kilku tygodni zrywane są kolejne metry starej nawierzchni ul. Wały Jagiellońskie. Prowadzone są też roboty ziemne i izolacyjne. Przejście, dla pieszych oraz rowerzystów miało pierwotnie powstać w 2019 roku. Niestety, po przesunięciu realizacji
opóźniono wyznaczenie kolejnego ważnego przejścia naziemnego, przy dworcu Głównym. Ogłoszenie przetargu na budowę tego przejścia dla pieszych planowane jest pod koniec 2021 roku.
Duży zakres inwestycji
Powstające przejście będzie umożliwiać bezpośrednie wejście na perony tramwajowe, a także na drugą stronę ulicy bez konieczności korzystania ze schodów, sterowane będzie sygnalizacją świetlną. W ramach prac przebudowane zostaną m.in. przystanki tramwajowe kosztem zawężenia jezdni w bezpośrednim ich sąsiedztwie. Wykonane zostaną również chodniki w okolicy przejścia, a także przebudowana zostanie zatoka autobusowa od strony Forum Gdańsk. W ramach przebudowy planowana jest także modernizacja nawierzchni jezdni w ul. Wały Jagiellońskie (w kierunku Warszawy) na odcinku od ul. Okopowej do okolic skrzyżowania z ul. Hucisko. Natomiast na jezdni w kierunku Gdyni przebudowany zostanie, umożliwiający „zawrotkę”, pas do skrętu w lewo znajdujący się na wysokości gmachu Narodowego Banku Polskiego.
Jak informuje Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, obecnie trwa układanie warstw podbudowy na fragmencie Wałów Jagiellońskich. Na kolejnych odcinkach tej ulicy zrywana jest stara nawierzchnia. Prace rozpoczęły się w sierpniu br. od robót rozbiórkowych, wykonano także izolację istniejącego tunelu. Zgodnie z umową realizacja inwestycji potrwa do grudnia br.
Nowe przejście naziemne ma zwiększyć bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. To także część realizowanej od kilku lat polityki miasta dotyczącej "przywrócenia Śródmieścia pieszym". Dotychczas powstało już m.in. skrzyżowanie z przejściami naziemnymi na Podwalu Przedmiejskim na wysokości ulicy Łąkowej, i kolejne na ulicy Chmielnej. Nowe przejścia, w tym przy Bramie Wyżynnej, mają być całkowicie przystosowane do potrzeb osób niewidzących i niesłyszących. Oznacza to, że każde przejście posiadać będzie sygnalizację świetlną i dźwiękową, oraz pozbawione będzie barier w postaci krawężników czy schodów - podkreśla miasto.
Kompromisowe rozwiązanie
Dyskusja o budowie przejść naziemnych w kluczowych arteriach Śródmieścia trwała w naszym mieście kilka lat. Pierwotna koncepcja lokalizacji nowego przejścia, przygotowana przez Gdański Zarząd Dród i Zieleni, powstała m.in. na podstawie danych dotyczących natężeń ruchu drogowego w Śródmieściu (zbierają je detektory ruchu działające w systemie TRISTAR) oraz prognoz ruchu przygotowywanych w związku z otwarciem centrum handlowego Forum Gdańsk. Przyjęto rozwiązanie, które jak podkreśla miasto zakłada kompromis pomiędzy płynnością ruchu kołowego, komunikacji publicznej a ruchem pieszym.
Miasto tłumaczy, że w przypadku tej inwestycji niemożliwe było "zwykłe" wymalowanie pasów na jezdni. To bowiem jeden z najbardziej newralgicznych punktów komunikacyjnych w Gdańsku. Znajdują się tutaj przystanki autobusowe i tramwajowe. Nowe przejście trzeba było zaprojektować tak, by nie dochodziło do wielkiego tłoku pomiędzy pasażerami wysiadającymi z tramwajów czy autobusów a np. pieszymi korzystającymi z przejścia naziemnego, czekającymi na zmianę świateł, czy też osobami wychodzącymi bądź wchodzącymi do tunelu.
Konieczne były nowe rozwiązania w geometrii jezdni Wałów Jagiellońskich, a więc zwężenie pasów ruchu w kierunku Oruni do trzech metrów. To pozwoli z jednej strony poszerzyć peron tramwajowy o dodatkowe dwa metry, a z drugiej - wygospodarować tej samej szerokości ciąg pieszy prowadzący na przystanki: od przejścia wzdłuż wyjścia z tunelu. Żeby zrealizować takie rozwiązanie, trzeba będzie z kolei wydłużyć perony przystankowe w kierunku ul. Hucisko i przebuwać zatokę dla autokarów znajdującą się przy Forum Gdańsk.
Miasto przypomina, że w związku z trwającymi pracami, zajęta jest lewa strona jezdni w kierunku Pruszcza Gdańskiego, a ruch pojazdów odbywa się dwoma zawężonymi pasami ruchu (w tym po pasie zatoki autobusowej) oraz objazdami. Przystanki autobusowe znajdujące się przy centrum handlowym przeniesiono kilkanaście metrów dalej - w kierunku Biskupiej Górki.
Ze względu na wykonywanie prac w tunelu pod Węzłem Unii Europejskiej i konieczność zachowania tam bezpiecznego miejsca dla prowadzenia ruchu, w poziomie „0” węzła w rejonie budynku Forum, otwarto przejazd na wprost w relacji do Pruszcza Gdańskiego. Ponadto, objazdy dla ruchu ogólnego poprowadzono ulicą 3 Maja oraz tunelem pod Forum Gdańsk.