Planowana stacja metra II linii warszawskiego metra na Zaciszu będzie wyjątkowa. Przewidziano tutaj parking rowerowy na 150 rowerów, zintegrowany z wejściem na stację. To novum w Warszawie, bo dotąd Metro Warszawskie dosyć niechętnie patrzyło na pomysł miejsc postojowych dla rowerów w obrębie stacji. – Tam jest zabudowa jednorodzinna. Chcemy uatrakcyjnić stację – mówi Łukasz Puchalski, pełnomocnik rowerowy.
Niedawno w Warszawie rozstrzygnięto konkurs na
koncepcje architektoniczno-budowlane stacji drugiego etapu rozbudowy II linii metra – dwóch stacji na Woli i Bemowie oraz trzech stacji na Zaciszu i Bródnie. Dla stacji Zacisze zaproponowano ciekawe rozwiązanie w postaci parkingu rowerowego zintegrowanego z zadaszonym wejściem do metra. – Wiemy, że tam nie ma zwartej zabudowy, tylko jest osiedle domków jednorodzinnych. Stąd pomysł na to, by w ramach tej stacji zaproponować parking na co najmniej 150 rowerów, by uatrakcyjnić tę stację dla mieszkańców osiedla – mówi Łukasz Puchalski, pełnomocnik rowerowy Warszawy. Parking ma być monitorowany.
Stojaki, choć w mniejszej liczbie, mają pojawić się także przy innych stacjach metra. Większe zmiany zapowiadane są na ulicy Kondratowicza. – Na Targówku trwają konsultacje społeczne i warsztaty, jeżeli chodzi o nowe rozdanie dla tej ulicy. Prawdopodobnie ten odcinek linii metra będzie budowany odkrywkowo, więc to, co jest dziś, można zaproponować po nowemu. Pomiędzy jezdniami jest szeroki pas dzielący, który był rezerwą pod torowisko tramwajowego. Są problemy z miejscami parkingowymi, infrastrukturą pieszą i rowerową, które teraz można rozwiązać. W ramach rewitalizacji chcielibyśmy tworzyć parkingi rowerowe – zapowiada Puchalski.
Organizacje rowerowe od dawna walczyły o to, by w obrębie stacji metro – np. na antresolach – montować stojaki rowerowe. Sprzeciwiało się temu jednak Metro Warszawskie, które podnosiło kwestie związane z bezpieczeństwem. Ostatecznie stojaki są montowane przy wejściach do metra.