W 2024 r. ma zakończyć się przebudowa układu torowo-peronowego stacji Olsztyn Główny. PKP PLK podpisały dziś (15 listopada) umowę z Torpolem , który ma szansę też zgarnąć od PKP SA zlecenie na budowę nowego dworca.
– Realizujemy Krajowy Program Kolejowy o wartości 76 mld zł. To ponad 120 zadań inwestycyjnych po to, by tworzyć jak najlepszą kolej. Jedną z tych inwestycji jest , którą będziemy realizować praktycznie w centrum pięknego miasta Olsztyn, jest modernizacja stacji pasażerskiej Olsztyn Główny z elementami ruchu kolejowego. Celem jest poprawa dostępności, bezpieczeństwa, informacji – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. – Mamy nadzieję, że w najbliższym czasie zostanie też podpisana umowa na budowę nowego dworca. Wtedy będziemy mieli komplet – mówi Bittel.
Przedmiotem umowy jest
kompletna przebudowa układu torowo-peronowego stacji Olsztyn Główny. Wybudowane zostaną nowe, szersze i wyższe perony, które – z uwagi na skrajnię – zostaną nieco rozsunięte w stronę północną. Istniejące wiaty na peronach 2, 3 i 4 zostaną zachowane. Dodatkowo przy peronie 1 zostanie wybudowana dodatkowa krawędź peronowa. Oczywiście pojawi się nowa informacja pasażerska, a całość zostanie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Zostanie wybudowany nowy 140-metrowy tunel pod torami, który będzie szerszy i dłuższy – pasażerowie dojdą nim na Zatorze. Na ulicę Zientary-Malewskiej dostaną się za pomocą schodów zwykłych i windy. Perony i tunel będą połączone schodami zwykłymi, ruchomymi (góra-dół) oraz windami.
– Zostaną przebudowane nie tylko perony czy tory przy peronach, ale cała infrastruktura – grupa towarowa, grupa odjazdowa, nowoczesny system sterowania ruchem pociągów. Wspomnę o jeszcze jednym aspekcie: przejściu podziemnym na Zatorze. Jako dziecko wychowałem się przez 20 lat na Zatorzu. Już wtedy mówiło się, że takie przejście powstanie. Teraz wreszcie stanie się ono faktem – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Jak wyliczają PKP PLK, wymienionych zostanie ok . 30 km torów, 116 rozjazdów. Docelowo za sterowanie ruchem kolejowym odpowiadać będzie LCS Olsztyn, które zastąpi istniejącą nastawnię z wielkim pulpitem kostkowym. LCS obejmie też nadzór nad innymi liniami i posterunkami.
– Skończyliśmy linię 216 Działdowo – Olsztyn, prawie z marszu więc wchodzimy na stację Olsztyn Główny. Jesteśmy przygotowani, mamy dobrą kadrę. Bardzo chętnie tu zostaniemy na dłużej na nowe projekty, bo okolice są piękne i jest co robić – mówi Grzegorz Grabowski, prezes Torpolu.
Wartość robót to 470 mln zł brutto, z czego zakres opcjonalny to 60 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych. Prawem opcji objęte jest wykonanie robót budowlanych w zakresie przebudowy grupy torów „200” umożliwiającej obsługę pociągów towarowych o długości min. 750 m oraz budowy torów odstawczych z niezbędną infrastrukturą, w tym urządzeniami srk i elektryfikacją. Prace mają zakończyć się w 2024 r. Przed wykonawcą i inwestorem wciąż jednak pozostaje pozyskanie pozwolenia na budowę.
Torpol
ponownie wygrał też w tym miesiącu przetarg PKP SA na budowę nowego dworca, który będzie zintegrowany z tunelem pod torami, budowanym przez PKP PLK. Wybór wykonawcy musi się jeszcze uprawomocnić.