Správa železnic (SŽ) poszukuje wykonawcy robót dla przebudowy stacji Praga-Smíchov. To kolejna praska stacja, po Masarykovo nádraží, którą wkrótce kolejarze będą modernizować. Efektem będą całkowicie nowe tory i perony, rozbudowane przejścia podziemne pod całą stacją, a także nowa kładka nad całym obiektem, która umożliwi swobodny dostęp do peronów. Budowa zaplanowana jest na lata 2024-2027, a całkowity koszt wyniesie 5,2 miliarda koron, czyli prawie miliard złotych.
Przebudowa stacji Smíchov jest podzielona na kilka etapów. Jako pierwsza – w ramach udzielonego już zadania – zostanie zdemontowana część torów a także kładka. Drugi etap, dla którego obecnie poszukiwany jest wykonawca budowy, obejmuje całkowitą przebudowę torów, remont trzech istniejących peronów oraz budowę nowego czwartego, z którego będą odjeżdżać głównie pociągi w kierunku Pragi Semmering, czyli w kierunku zachodnim do stacji Praga-Zličín i Hostivice.
Wykonawca wyremontuje też oba istniejące przejścia podziemne i przedłuży je pod całym układem torowym stacji. Wydłużone zostaną do przyszłego budynku parkingowego, którego inwestorem jest miasto Praga. Dostęp dla osób niepełnosprawnych zapewnią windy. Most nad ulicą Nádražní po zakończeniu prac będzie trójtorowy, tak aby jego przepustowość odpowiadała trójtorowemu mostowi kolejowemu na Výtonie, który w przyszłości zostanie włączony do całego układu. Inwestycja nie obejmuje z kolei instalacji systemu ETCS poziomu 2, a jedynie przygotowanie do jego wprowadzenia.
Prace obejmą również budowę nowej kładki dla pieszych od ulicy Radlickiej, która umożliwi również dostęp do poszczególnych peronów oraz połączenie z nową dzielnicą powstałą w ramach projektu Smíchov City.
Miasto również dołoży swoją inwestycję
O odbudowie mówi się już od kilku lat. Przebudowa torów i peronów to tylko jeden z wielu projektów w tym rejonie mających na celu ulepszenie i uatrakcyjnienie obsługi podróżnych na stacji Smíchov. Správa železnic osobno przygotowuje także remont budynku dworca. Praga natomiast przygotowuje się do budowy dworca autobusowego nad torami kolejowymi i parkingu. Budynek dworca kolejowego miał być remontowany już w 2019 roku, ale kolejowy zarządca odłożył prace, bo chce je skoordynować z pracami po stronie miasta. Wszystkie projekty powinny być realizowane mniej więcej w tym samym czasie. Správa železnic planuje rozpocząć przebudowę budynku Smíchov w 2026 roku.
– W Smíchovie powstanie supernowoczesny terminal transportowy na miarę XXI wieku – mówi Zdeněk Hřib, wiceburmistrz Pragi. – Uzyskaliśmy już prawomocną decyzję o warunkach zabudowy. W ten sposób możemy przenieść projekt do kolejnej fazy, w ramach której jeszcze w tym roku rozpoczną się wstępne modyfikacje istniejącego dworca i jego otoczenia. Jego zabytkowa hala zostanie zachowana, zmodernizowana i stanie się częścią całego terminala. Sam terminal będzie wówczas węzłem komunikacyjnym całościowego obszaru zarówno dla transportu miejskiego, jak i podmiejskiego oraz międzymiastowego. Nad dworcem kolejowym powstanie dworzec autobusowy, a częścią terenu będzie także nowy parking P+R na 1000 samochodów lub parking B+R na 1000 rowerów – wyjaśnia wiceburmistrz.
Włodarz miasta podkreśla także, że będzie lepsze połączenie z otaczającą przestrzenią. Przez stację poprowadzona zostanie nowa kładka dla pieszych, która połączy Smíchov, Radlice i nową zabudowę Smíchov City, a zejście z kładki będzie prowadzić aż do stacji metra. – Na uwagę zasługuje również zadaszenie całego terenu dworca, co przyczyni się do zmniejszenia hałasu kolejowego. Jeśli wszystko pójdzie gładko, to mogłoby się zakończyć w 2028 roku – mówi Zdeněk Hřib.
Realizacja przebudowy stacji kolejowej Praga-Smíchov uzyskała zgodę na współfinansowanie prac przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Budżet zamówienia określono maksymalnie na 5,28 mld czeskich koron, co daje prawie 1 mld zł. Co ciekawe, wcześniejsze wyliczenia z 2020 roku mówiły natomiast o kwocie 2,5 mld koron, zaś w rok później o 3,66 mld koron. – Powodem wzrostu cen jest oczywiście inflacja oraz wzrost prac budowlanych i kosztów budowy – wyjaśnia w czeskich mediach Jan Nevola, rzecznik prasowy Správy železnic.
Kolejowe prace na praskim węźle kolejowym
Warto przypomnieć, że niedawno przeprowadzono przetarg na modernizację innej praskiej stacji – Masaryka (Masarykovo nádraží). Projekt obejmuje m.in. rozbudowę istniejącej liczby torów z siedmiu do dziewięciu, przebudowę wszystkich peronów oraz budowę nowego – nad obecnymi torami, który ma zlikwidować barierę na odcinku między ulicami Hybernską, Florenc oraz Masarykovą a dworcem głównym. Będzie to także dodatkowa przestrzeń do oczekiwania dla podróżnych. Zanim rozpoczną się prace przy budowie nowego dworca Masaryka, teren sprawdzą archeolodzy, którzy przebadają grunt pod obiektem. Dworzec powstał bowiem w połowie lat czterdziestych XX wieku jako pierwszy dworzec kolejowy na terenie ówczesnej Pragi. Prace budowlane rozpoczną się na przełomie 2023 i 2024 roku, a zakończenie robót planowane jest na pierwszą połowę 2027 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.