Nexus, operator sieci Tyne and Wear Metro, podpisał umowę ze Sadlerem na dostawę 42 pociągów metra. Kontrakt, wart ok. 700 mln funtów (ok. 3,6 mld zł), obejmuje usługę utrzymania taboru przez okres 35 lat, a także budowę zajezdni.
Przedmiotem umowy, podpisanej 11 lutego, jest dostawa 42 pociągów dla Tyne and Wear Metro z opcją na kolejne 10 pojazdów. Składy wyjadą na trasy w 2023 r., a w kolejnym roku całkowicie zastąpią istniejącą flotę pojazdów. Stadler zapowiada, że przy produkcji nowych składów będzie współpracować z lokalnymi poddostawcami.
Nowe pociągi o długości 60 m składają się z pięciu wagonów i są w stanie pomieścić 600 podróżnych. Pojazdy będą wyposażone w pantograf, umożliwiający pobór energii z sieci trakcyjnej o napięciu 1500 V DC. Ponadto, jak informuje producent, przewidziano system rekuperacji energii w czasie hamowania, wydajne przekształtniki trakcyjne, zmniejszające zużycie energii, a także wózki z pneumatyczną amortyzacją, które mają przyczyniać się do zmniejszenia poziomu hałasu. Poza tym pociągi będą też przystosowane do montażu magazynów energii z myślą o obsłudze ewentualnych nowych tras.
Kontrakt obejmuje także usługę utrzymania całego taboru Tyne and Wear Metro przez okres 35 lat. Chodzi nie tylko o nowe składy, ale też – od końca tego roku – istniejącą flotę 89 pojazdów. Do obowiązków Stadlera będą należały przeglądy prewencyjne, prace naprawcze oraz sprzątanie. Prace te będzie wykonywać personel Nexusa, który docelowo zostanie przejęty przez Stadlera. Obsługa taboru będzie prowadzona w istniejącej zajezdni w Gosforth, która pamięta jeszcze czasy kolei parowej. Częścią zawartego kontraktu, którego łączna wartość wynosi ok. 700 mln funtów (ok. 3,6 mld zł),będzie jednak budowa nowego obiektu.
mat. Stadler
Tyne and Wear Metro – system łączący cechy metra i kolei miejskiej – został uruchomiony w 1980 r. Sieć o długości 77,5 km obsługuje Newcastle upon Tyne, Gateshead, South Tyneside, North Tyneside i Sunderland w hrabstwie Tyne and Wear.
Umowa z Nexusem to już trzeci związany z metrem kontrakt Stadlera w Wielkiej Brytanii. W 2016 r. Stadler, w konsorcjum z AnsaldoSTS (obecnie Hitachi), wygrał przetarg na dostawy 17 pociągów dla metra w Glasgow. W 2017 r. producent zdobył natomiast zamówienie na dostawy 52 pociągów w Merseytravel w Liverpoolu. Kontrakt obejmuje także utrzymanie taboru przez okres 35 lat.