Stadler zdobył zlecenie ramowe na dostawy do 504 tramwajów dwusystemowych wraz z utrzymaniem w ramach wspólnego przetargu, organizowanego przez sześciu przedsiębiorstw komunikacyjnych z Austrii i Niemiec. Dostawy pojazdów przedseryjnych rozpoczną się w 2024 r. To największa umowa w historii firmy, warta 4 mld euro.
Stadler będzie realizować zlecenie w ramach projektu VDV Tram-Train dla Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK), Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), Saarbahn Netz, Schiene Oberösterreich, Landu Salzburg i Zweckverband Regional-Stadtbahn Neckar-Alb. W ramach zlecenia podstawowego (gwarantowanego) firma dostarczy w ciągu najbliższych 12 lat 246 Citylinków. Pozostałe jednostki są objęte opcją. Kontrakt zakłada też usługę utrzymania taboru przez 16 jednostek, z możliwością wydłużenia tego okresu do 32 lat. Wartość części podstawowej umowy to 1,7 mld euro.
– Jesteśmy dumni, że dzięki naszej sprawdzonej koncepcji pojazdu wygraliśmy ten międzynarodowy przetarg. Budowa tramwaju dwusystemowego wymaga doświadczenia, a to konkretne postępowanie wymaga również umiejętności łączenia indywidualnych rozwiązań ze standardowymi produktami. Stadler zawsze był w silny w obu obszarach i jest pionierem w branży. Dzięki Citylinkom zapewnimy naszym sześciu klientom rozwiązania w zakresie mobilności, które połączy miasto i okolicę bez konieczności przesiadania się pasażerów – mówi Peter Spuhler, prezes Stadlera.
Celem wspólnego przetargu było osiągnięcie konkurencyjnej ceny tramwaju dwusystemowego w porównaniu do zwykłych pojazdów kolejowych. – Osiągnęliśmy nasz cel: wielki krok dla przyszłości transportu lokalnego. Średnio, dzięki wspólnemu przetargowi, zaoszczędzamy ok. 20% kosztów na każdym pojeździe – wskazuje Alexander Pischon, szef VBK i AVG.
Liderem projektu jest Verkehrsbetriebe Karlsruhe. – Spędziliśmy godziny na opracowaniu wspólnej specyfikacji. Opracowaliśmy standard z pięcioma różnymi wariantami odpowiadającymi na potrzeby poszczególnych operatorów – mówi Thorsten Erlenkötter, kierownik projektu z Karlsruhe. Długość pojazdów, liczba drzwi, wysokość wejścia czy sprzęgów, jak i układ wnętrza, będą różne w zależności od zamawiającego. Przykładowo w pojazdach dla Albtal-Verkehrs-Gesellschaft znajdą się toalety i stojaki na rowery, a dla Schiene Oberösterreich – dodatkowa przestrzeń na bagaż.
Pierwsze cztery przedseryjne pojazdy zostaną dostarczone na testy do Saarbahn w 2024 r. Następnie od 2025 r. przewoźnik otrzyma kolejne 24 pojazdy (z opcją na 21 dalszych tramwajów), które zastąpią istniejącą flotę. W 2025 r. rozpoczną się dostawy 75 tramwajów dla AVG (z opcją na dodatkowe 73), a w 2026 r. – 73 pojazdów (z opcją na 52) dla VBK. W obu przypadkach tramwaje zastąpią istniejący tabor.
W 2026 r. rozpoczną się dostawy 20 jednostek dla Górnej Austrii, które zostaną wykorzystane do obsługi istniejących linii lokalnych, zastępując bądź wzmacniając istniejący tabor. Przewidziano opcję na dostawy 50 pojazdów dla aglomeracji Linzu, dla której opracowywany jest system kolei regionalnej. Pierwsze tramwaje dwusystemowe miałyby zacząć obsługę pasażerów pod koniec lat 20. W 2026 r. rozpoczną się dostawy 20 jednostek dla Salzburga (z opcją na kolejne pięć), które zastąpią istniejący tabor.
W 2027 r. ruszą dostawy dla regionu Neckar-Alb, w skład którego wchodzą miasta Reutlingen, Tybinga i Zollernalb. Zamówienie podstawowe obejmuje 30 pojazdów, a opcja – 57.
Wraz z tym kontraktem ramowym liczba dostarczonych tramwajów dwusystemowych Stadlera wzrośnie do 650. Jeżdżą one w sześciu krajach. Ostatnia nowa linia tramwaju dwusystemowego z pojazdami Stadlera
została otwarta na Węgrzech.