Stalowa Wola pozyskała ponad 67 mln złotych z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021-2027, dzięki czemu miasto kupi kolejne autobusy elektryczne, w tym przegubowce, a także zbuduje nową bazę dla swojego przewoźnika. Projekt obejmie również mniejsze zadania, jak budowa chodników, modernizacja pętli autobusowych czy wreszcie budowa parkingów przesiadkowych w miejscowościach okalających Stalową Wolę.
Stalowa Wola jest jednym z samorządów, który
otrzyma środki z unijnego programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Miasto, wraz z dwoma gminami wiejskimi - Zaleszany oraz Pysznica, pozyskało ponad 67 milionów złotych dofinansowania (przy całkowitej wartości projektu 93,2 mln złotych) na duże zadanie z zakresu zrównoważonej mobilności.
Kolejne autobusy zasilane energią elektryczną. W tym przegubowe
Ma ono objąć zakup 5 nowych autobusów elektrycznych, dwóch 12-metrowych oraz trzech przegubowych, 18-metrowych. Będą to pierwsze przegubowce we flocie MZK Stalowa Wola. Przypomnijmy, że miasto już od kilku lat
kupuje autobusy elektryczne, zarówno 12- jak i 9-metrowe. Samorząd pytany o to zagadnienie - zakupy elektrobusów, a nie autobusów spalinowych bądź hybrydowych odpowiada w ten sposób.
– Gmina Stalowa Wola inwestuje w autobusy elektryczne, ponieważ taki wymóg nakłada na nas ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ponadto, wszystkie dostępne programy dotacyjne nie przewidują możliwości zakupu z dofinansowaniem autobusów spalinowych. Koszt eksploatacji autobusów elektrycznych jest o ok. 40% niższy od kosztów eksploatacji autobusów spalinowych, biorąc pod uwagę koszty zużycia oleju napędowego i energii elektrycznej – mówi nam Anna Litwin z Wydziału Promocji, Kultury i Sportu Urzędu Miasta Stalowej Woli.
Wraz z pięcioma elektrobusami gmina zakupi też trzy dwustanowiskowe ładowarki plug-in.
Nowa baza miejskiego przewoźnika
Poza zakupem nowych elektrobusów projekt obejmuje również budowę zupełnie nowej zajezdni MZK Stalowa Wola o powierzchni około 2 hektarów – Liczba autobusów, które będzie mogła pomieścić nowa zajezdnia to 46 sztuk pod dwoma zadaszonymi wiatami. Oprócz tego, na nowej zajezdni zlokalizowane zostaną: budynek administracyjny, budynek obsługi stacji pojazdów z zapleczem socjalnym dla pracowników, pomieszczeniami technicznymi, magazynami i myjnią – mówi Anna Litwin.
Na zajezdni znajdą się także dwustanowiskowe ładowarki plug-in w liczbie 11 (w głównej mierze przeniesione z obecnej zajezdni MZK oraz nowe, zakupione wraz z pięcioma wspomnianymi wcześniej elektrobusami), dzięki czemu jednocześnie będą mogły z nich korzystać 22 autobusy. Moc ładowarek to 120 kW.
Teren obecnej bazy zostanie przeznaczony pod budownictwo mieszkaniowe.
Modernizacja pętli i parkingi przesiadkowe
Zadanie obejmie też modernizację pięciu pętli autobusowych oraz budowę nowych przystanków autobusowych przy alei Jana Pawła II. W ramach modernizacji pętli założono budowę zaplecz socjalnych dla kierowców oraz wykonanie elementów małej architektury.
Projekt zawiera w sobie również budowę dwóch parkingów park&ride, jeden w Pysznicy na zbiegu ulic Kaczyłów i Wolności, natomiast drugi z parkingów przesiadkowych znajdzie się w miejscowości Słomiana przy Domu Ludowym, gdzie powstanie również pętla autobusowa. Efektem budowy drugiego z wymienionych parkingów ma być też uruchomienie nowej linii autobusowej obsługiwanej przez MZK Stalowa Wola, która skomunikuje miasto z miejscowościami Słomiana, Studzieniec i Krzaki.