Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Stare samochody nie wjadą do centrum Warszawy, czyli co zawiera nowy plan strefy czystego transportu?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
03-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
03-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

Plan strefy czystego transportu budzi wiele kontrowersji nie tylko wśród mieszkańców stolicy, lecz również innych miast, w których w kolejnych latach planowane są podobne zmiany. Niemniej jednak, jak przekonują eksperci, takie rozwiązanie jest dobre dla wszystkich, przyczyniając się do redukcji zanieczyszczenia powietrza. Co zawiera plan strefy czystego transportu? Kogo obejmą zmiany?

Lipiec 2024, czyli koniec starych samochodów w centrum Warszawy

Nowy plan strefy czystego transportu zostanie wprowadzony w życie w lipcu 2024 roku. Od tego momentu do centrum Warszawy oraz niektórych centralnych dzielnic miasta nie wjadą pojazdy, które:
  • posiadają silnik Diesla starszy niż 18 lat,
  • posiadają silnik benzynowy starszy niż 27 lat.
Oznacza to, że zakaz obejmie samochody z silnikiem Diesla wyprodukowane przed 2006 rokiem oraz samochody z silnikiem benzynowym wyprodukowane przed 1997 rokiem. Granica strefy czystego transportu jest węższa, niż zakładano pierwotnie. Obejmuje ona tak naprawdę centrum Warszawy oraz niektóre fragmenty dzielnic centralnych. Jej granica będzie przebiegać: aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ulicy Czorsztyńskiej; liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7; ulicą Wiatraczną; aleją Stanów Zjednoczonych; Mostem Łazienkowskim; aleją Armii Ludowej; ulicą Wawelską; ulicą Kopińską od ulicy Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego Grzymały; ulicą ppłk. M. Sokołowskiego Grzymały; Alejami Jerozolimskimi od ulicy ppłk. M. Sokołowskiego Grzymały do alei Prymasa Tysiąclecia.

Dlaczego władze miasta zdecydowały się na zmiany?

Pomysł wprowadzenia zakazu ruchu dla starych pojazdów nie jest nowy. Polska zaadaptowała go w odpowiedzi na rosnące zanieczyszczenie powietrza, jednak rozwiązanie to nie jest jeszcze powszechnie przyjęte. Obecnie strefa czystego transportu wyznaczona została w Krakowie oraz Warszawie, natomiast w kolejnych latach planuje do niej dołączyć Wrocław. Badania wykazują, że do powstania zanieczyszczeń w największym stopniu przyczyniają się pojazdy ze starym silnikiem Diesla, choć tak naprawdę stanowią one jedynie 17% wszystkich pojazdów poruszających się po polskich drogach. Wnioski wysuwają się więc same.

Czy zakaz wjazdu do centrum Warszawy obejmie wszystkich posiadaczy starych samochodów?

Zakaz wjazdu do centrum Warszawy nie dotyczy wszystkich - strefa czystego transportu otwarta będzie dla niektórych uprzywilejowanych. Osoby zamieszkałe wewnątrz wyznaczonego obszaru i płacące w Warszawie podatki będą mogły poruszać się starymi samochodami, ale jedynie do końca 2027 roku. Tyle bowiem mają czasu na wymianę samochodu. Wyjątek przewidziano również dla przedsiębiorców, jednak ważne, aby ich główna siedziba znajdowała się w wyznaczonej strefie. Decyduje również to, gdzie opłacają podatek CIT. Seniorzy, którzy do 31 grudnia 2023 roku ukończą 70. rok życia i przed tą datą staną się posiadaczami starych pojazdów, nie będą musieli ich wymieniać. Zakaz nie dotyczy też pojazdów zabytkowych oraz pomocy drogowej czy pojazdów specjalnych.

Kary za nieprzestrzeganie zakazu

Władze Warszawy przewidziały kary pieniężne dla osób, które nie będą przestrzegały zakazu wjazdu do centrum miasta. Mandat wynosi nawet 500 zł i może zostać nałożony wielokrotnie, każdorazowo przy złamaniu zakazu. Co ważne, obowiązuje on zarówno mieszkańców Warszawy, jak i turystów. Samochody uprawnione do poruszania się po centrum nie będą musiały posiadać specjalnych naklejek, ale osoby poruszające się pojazdami "zakazanymi", które znajdują się w grupie uprzywilejowanej, będą musiały takie naklejki mieć. W przeciwnym razie muszą liczyć się z ryzykiem otrzymania kary finansowej.

Czyste powietrze dla wszystkich

Kierowcy podejmują różnego rodzaju działania, aby poruszanie się po drodze było bezpieczne - wykupują dodatkową polisę AC, pomocna jest też samochodowa polisa NNW od Warta.pl. Niemniej jednak bardzo istotne jest również powietrze, którym oddychamy wszyscy. Dlatego też, w trosce o jego czystość, włodarze miast planują wprowadzenie zmian. Choć nie wszystkim są one na rękę, budzą wiele kontrowersji i nieścisłości, to nie ulega wątpliwości, że w kolejnych latach zakaz poruszania się po mieście będzie obejmował coraz więcej miejscowości. Takie rozwiązania wdrażane są w Europie, mając skłonić mieszkańców do zakupu nowszych pojazdów, które spełniają pewne normy i wytyczne. Co oczywiste, nie każdy może pozwolić sobie na zakup nowego samochodu, ale warto wziąć pod uwagę, że w kolejnych latach takie działania będą po prostu koniecznością.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Prawo & Finanse

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Jakub Madrjas 24 października 2023

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Komunikacja

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Witold Urbanowicz 05 października 2023

Kongres Czystego Powietrza już w marcu!

Prawo & Finanse

Warszawa. Już jutro noc "parówek" czyli tramwajów 13N

Komunikacja

Zobacz również:

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Prawo & Finanse

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Jakub Madrjas 24 października 2023

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Komunikacja

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Witold Urbanowicz 05 października 2023

Kongres Czystego Powietrza już w marcu!

Prawo & Finanse

Warszawa. Już jutro noc "parówek" czyli tramwajów 13N

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5