Metropolia w Strasburgu wraz z organizatorem komunikacji miejskiej Compagnie des Transports Strasbourgeois (CTS) zdecydowały się na kolejne tramwaje z umowy ramowej z Alstomem. Firma dostarczy 27 dodatkowych pojazdów Citidas. Łącznie flota wzbogaci się o 39 nowoczesnych tramwajów od Alstomu.
W związku z silnym rozwojem sieci CTS, a zwłaszcza rozbudową sieci tramwajowej na zachód i północ od metropolii Strasburga do 2025 i 2027 r., Strasburg i CTS wybrały firmę dwa lata temu Alstom w przetargu na dostawę nowych tramwajów. Została wówczas podpisana umowa ramowa na 8 lat. Teraz poinformowano, że francuski producent dostarczy kolejne wozy do Strasburga, a będzie ich 27. Oznacza to, że przewoźnik będzie miał teraz w swojej flocie 39 tramwajów Citadis nowej generacji.
Nowe tramwaje wzmocnią obecną flotę CTS, która liczy dzisiaj 107 pojazdów. Tramwaje Citadis Alstomu – trzeciej generacji – o długości 45 metrów i szerokości 2,40 m będą miały 8 podwójnych drzwi o szerokości 1,30 m z każdej strony, w tym także na każdym końcu tramwaju, aby ułatwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie. Pojazdy będą mogły pomieścić 286 pasażerów. Tramwaje zostaną ponadto wyposażone w systemy zarządzania energią w celu optymalizacji jej zużycia.
Zastosowano szereg rozwiązań zwiększających dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przyciski otwierania drzwi są umiejscowione na niższej wysokości, a we wnętrzu zadbano o szersze siedzenia oraz miejsca przeznaczone dla osób na wózkach inwalidzkich i wózków dziecięcych. Dla komfortu podróżnych, tramwaje będą klimatyzowane i wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz system monitoringu.
Duży nacisk położono na kwestie środowiskowe. Tramwaje Citadis będą miały zmniejszone zużycie energii o 20 proc. w porównaniu z obecnymi pojazdami. W środku wyposażone zostaną w energooszczędne oświetlenie LED. Ponadto 95 proc. komponentów będzie nadawało się do recyklingu, a 99 proc. do ponownego użycia. Producent zapewnia, że tramwaje będą o 1/3 mniej wymagały konserwacji na przestrzeni 30 lat ich eksploatacji. Wszystko dlatego, że zmniejszono liczbę części, które będzie trzeba wymieniać, a także zadbano o lepszą dostępność do komponentów i czujników rozmieszczonych w pojeździe. Jak przekonuje Alstom, umożliwi to zdalną diagnostykę pojazdu i zoptymalizuje czas przestoju tramwaju.
W produkcję tramwajów Citadis zaangażowanych jest aż dziewięć zakładów Alstomu we Francji. Fabryka w La Rochelle będzie odpowiadać za konstrukcję i montaż, w Le Creusot za montaż wózków, w Ornany za montaż silników, w Villeurbanne za elektronikę pokładową, w Aix-en-Provence za prądnice tachometryczne, w Sens, Gennevilliers i Saint-Florentin za systemy hamulcowe zaś w Saint-Ouen za projekt tramwaju. Nowe tramwaje mają zasilić flotę od 2026 roku. Pierwsza partia 12 tramwajów, która została zamówiona w 2023 r., będzie dostarczana stopniowo od wiosny 2025 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.