Strasburg może stać się pierwszą francuską metropolią z częściowo darmową komunikacją. Władze miasta zgłosiły projekt ustawy przewidującą darmowy transport publiczny dla osób poniżej 18 roku życia. Miałaby ona wejść w życie od września 2021 r., czyli od początku nowego roku szkolnego. Nowe prawo obowiązywałoby w centrum i na terenie 33 gmin należących do metropolii.
Strasburska eurometropolia zamierza udostępnić transport publiczny uczniom, którzy nie ukończyli jeszcze 18 roku życia, całkowicie za darmo. Za tym pomysłem stoi chęć polepszenia jakości powietrza i ograniczenie ruchu samochodowego. Cel ten zostanie poddany głosowaniu na najbliższym posiedzeniu rady metropolii.
Jeśli ustawa wejdzie w życie, dostęp do darmowej komunikacji zyska 80 tys. młodych osób mieszkających w jednej z 33 gmin strasburskiej eurometropolii. Niepełnoletni mieszkańcy będą mogli zarejestrować się za pomocą strony internetowej, wypełnić formularz online i oczekiwać na dostarczenie specjalnej karty miejskiej. Jak podkreśla Pia Imbis, prezydent metropolii, zmiana ta ma na celu przyzwyczajanie i zachęcanie młodych osób do korzystania z transportu publicznego i pielęgnować w nich ten nawyk, tak, aby kontynuowali go również po wejściu w dorosłość.
Oprócz względów środowiskowych, ważne są też powody ekonomiczne. Władze metropolii szacują, że wprowadzenie takiej ulgu pozwoli zaoszczędzić przeciętnej rodzinie z dwójką dzieci około 550 euro rocznie. Wieść o zmianach z entuzjazmem powinni przyjąć mieszkańcy najbardziej odległych gmin, takich jak Kolbsheim czy Osthoffen, w których, jak podaje magistrat, 60 proc. posiadaczy abonamentów komunikacyjnych stanowią osoby poniżej 18 roku życia.
Jak podaje portal Francebleu.fr , w chwili obecnej 30 tys. młodych ludzi poniżej 18 roku życia wykupuje abonament CTS (Compagnie de Transports Strasbourgeois). Całkowity dochód z subskrypcji użytkowników wynosi od 55 do 58 milionów euro. Utrata tego zysku poprzez zwolnienie nieletnich z opłaty za bilety, zostanie w pełni pokryta z budżetu ogólnego Eurometropolii. Suma ta jest szacowana na 6 do 8 mln euro. Jak zapewnia, cytowany przez Francebleu.fr, Alain Jund, wiceprezydent metropolii, bezpłatny dostęp do komunikacji dla jednych, nie oznacza wzrostu kosztu dla innych nie podniesie ceny dla innych. Ceny biletów i abonamentów mają więc pozostać bez zmian.
W swoim programie wyborczym Jeanne Barseghian, burmistrz Strasburga, obiecała również bezpłatny transport publiczny osobom poniżej 25 roku życia bez dochodu, ale ta część planu „jest nadal w fazie badań” .
Możliwe, że metropolia Strasburga poszła za dobrym przykładem stolicy Francji, k
tóra w lipcu 2020 r. przegłosowała dokładnie taki sam projekt i od września tamtego roku umożliwiła uczniom do 18 roku życia poruszanie się komunikacją miejską za darmo.
O takich ,,eksperymentach” słychać ostatnio coraz częściej. Podobna ulga, nieco na szerszą skalę
została wprowadzona w 2018 r. w całej Estonii. Choć system komunikacji i podział administracyjny Estonii nie może być porównywany ze Strasburgiem, to jednak kilka lat temu była to spora innowacja i być może przetarcie szlaku dla innych państw i miast.
W Polsce zmiany w tym kierunku
podjęła między innymi Częstochowa. Od 2017 r. za darmo autobusami mogły jeździć dzieci szkolne do wieku gimnazjalnego, a w 2018 r. ulga została rozszerzona na uczniów szkół ponadgimnazjalnych.