Po doświadczeniach z autobusami gazowymi, Suwałki myślą o zakupie pojazdów zeroemisyjnych. W najbliższym czasie miasto będzie się starać o zakup autobusów elektrycznych.
Ostatnie zakupy Suwałk w tabor miejski miały miejsce w 2020 i 2021 roku. Wówczas miasto kupiło najpierw
trzy autobusy midi zasilane sprężonym gazem. Na tym nie zakończył się proces zakupowy, bo ponownie rozpisano przetarg na pojazdy gazowe, ale tym razem
na cztery sztuki o długości 9,1-10,9 m. W obu przypadkach kontrakt wygrała Scania, która dostarczyła model M323 Citywide LF.
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Suwałkach posiada aktualnie 48 autobusów. Tylko 19 z nich to pojazdy zasilane CNG. Miasto będzie starało się to zmienić i zapowiada zakupy nowego taboru. – W ramach NFOŚiGW, funduszy europejskich dla województwa podlaskiego oraz środków dla Polski Wschodniej Suwałki będą się starać o dofinansowanie projektów przewidujących m.in zakup do 19 autobusów elektrycznych – przyznaje Kamil Sznel z zespołu prasowego w Urzędzie Miejskim w Suwałkach.
Jak podkreśla rzecznik, zakupy będą jednak możliwe wyłącznie w sytuacji pozyskania środków z zewnątrz. – Analiza kosztów i korzyści wykazała zasadność wyposażenia suwalskiej komunikacji miejskiej w pojazdy zeroemisyjne jedynie w przypadku uzyskania dofinansowania zewnętrznego na ich zakup – mówi Sznel. – Decyzje w sprawie zakupu pojazdów CNG podejmowane były w warunkach stabilnych cen paliwa. Doświadczenia 2022 r. istotnie wpływają na zaufanie do tego rodzaju napędu. Aktualnie planowane są zakupy pojazdów elektrycznych – dodaje.
Zakup autobusów elektrycznych ma być częścią większego projektu poprawy jakości miejskiej komunikacji. W planach miasta jest także budowa wiaty garażowej dla autobusów elektrycznych. Konstrukcja obiektu ma stanowić jednocześnie przestrzeń dla OZE – czyli ma pomieścić magazyny energii i stację trafo oraz ładowarki. Powstać ma również myjnia dla autobusów. Część przystanków ma zostać wyposażona w zielone wiaty przystankowe i dynamiczną informację pasażerską. W planach jest także modernizacja systemu biletu miejskiego i systemu informacji pasażerskiej. Ostatnim punktem na liście inwestycji komunikacyjnych jest rozbudowa systemu ścieżek rowerowych i systemu roweru miejskiego.