Przebudowa dworca w Suwałkach ma zakończyć się w roku 2026. Na modernizację peronów podróżni będą musieli poczekać o co najmniej kilka lat dłużej – dowiadujemy się z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpelację poselską. Być może uda się pozyskać na modernizację budynku fundusze unijne.
Poseł PiS Jarosław Zieliński zadał pytania o modernizację dworca i stacji kolejowej w Suwałkach. – Szacowany termin udostępnienia dworca podróżnym to druga połowa [roku] 2026 – poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Ministerstwo nie odpowiedziało natomiast na pytanie o termin rozpoczęcia przez PKP SA modernizacji budynku dworcowego.
Jest dokumentacja, być może będzie dofinansowanie
Jak dodał Malepszak, PKP SA mają gotową dokumentację projektową przebudowy (
przygotowaną przez firmę Akint) oraz budowy dworca tymczasowego. Opracowanie sfinansowano ze środków krajowych (własnych PKP SA oraz z budżetu państwa). Zarządca zamierza ubiegać się o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych (z programu operacyjnego Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027), jednak do czasu ich pozyskania koszty będą nadal pokrywane z budżetu.
Przebudowa peronów ma rozpocząć się już po planowanym oddaniu dworca do użytku. Będzie ona częścią modernizacji Rail Baltica (odcinek z Białegostoku do przejścia granicznego w Trakiszkach, etap II Ełk – Trakiszki). Jego realizację, po
licznych zmianach zakresu i opóźnieniach, planuje się obecnie na lata 2027-2030. Nawiasem mówiąc, na oficjalnej stronie internetowej Rail Baltica wciąż można znaleźć dawno nieaktualną informację, że wszystkie prace na terenie Polski zakończą się w roku... 2026.
Dworzec i stacja – inwestycje niezależne, ale skoordynowane
– Na stacji Suwałki projektowane są dwa perony dwukrawędziowe o długości użytecznej 400 m, szerokości 9,65 m i wysokości 0,76 m ponad główkę szyny – informuje Malepszak. Przypomina jednak, że odcinek Ełk – Trakiszki wciąż nie ma finansowania: PKP PLK dopiero planują ubiegać się o fundusze unijne z instrumentu CEF2. – Realizacja robót budowlanych w ramach ww. projektu jest uzależniona od dostępności środków finansowych – zastrzega więc wiceminister. Biorąc jednak pod uwagę znaczenie ciągu Rail Baltica w systemie transportowym UE, a także skuteczność PKP PLK w pozyskiwaniu środków z CEF w ubiegłych latach, należy uznać przyznanie Polsce koniecznego dofinansowania za bardzo prawdopodobne.
Podkreśla jednocześnie, że przebudowa dworca Suwałkach nie jest w żadnym stopniu zależna od terminów modernizacji Rail Baltica. – Spółka PKP PLK uzgodniła projekt zagospodarowania terenu dla inwestycji prowadzonej przez PKP SA w zakresie m. in. przebudowy oraz termomodernizacji dworca kolejowego w Suwałkach, w tym przebudowy wnętrz wraz ze zmianą układu funkcjonalnego, remontem elewacji, wymianą stolarki, wymianą więźby i pokrycia dachowego oraz rozbiórką budynku toalet już na etapie projektowania zagospodarowania terenu wokół dworca. Także uzgodnienia w kontekście rozwiązań w ramach budowy linii kolejowej Rail Baltica związanych z połączeniem obiektu dworcowego z przejściem podziemnym zostały zakończone, co minimalizuje ryzyko kolizji na etapie robót budowlanych – przekonuje Malepszak.
Podczas inwestycji w Rail Baltica w Suwałkach ma powstać omijająca stację
łącznica z dodatkowym przystankiem. Nie ma już natomiast mowy o rozważanej jeszcze kilka lat temu likwidacji obecnej stacji czołowej z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową.
Z zewnątrz – zabytek, w środku – nowoczesny obiekt
Przetarg na projekt przebudowy dworca w Suwałkach PKP SA ogłosiły
w październiku 2022 r. Budynek z 1870 r. ma zostać poddany kompleksowej przebudowie, połączonej z dociepleniem od środka – tak by zachować oryginalną, ceglaną elewację. W centralnej części ma pozostać część dworcowa wraz z toaletami, kasami i pomieszczeniami komercyjnymi. We wschodnim skrzydle przewidziano siedzibę posterunku Straży Ochrony Kolei. Przed dworcem powstanie ok. 5-10 stojaków rowerowych, miejsce do ładowania pojazdu elektrycznego oraz miejsca parkingowe.
Na życzenie posła wiceminister podał też statystyki związane z realizacją Programu Inwestycji Dworcowych. Spośród 179 zadań 125 zostało zakończonych, 27 inwestycji jest w trakcie robót budowlanych, a dla jednej trwa przetarg na roboty budowlane. 18 inwestycji jest na etapie projektowania (rozumianym jako stadium przed ogłoszeniem przetargu na przebudowę – do tej grupy zalicza się też dworzec w Suwałkach, mimo że – jak wspomniano wyżej – inwestor ma już gotową dokumentację). Pozostałych 8 inwestycji jest dopiero w trakcie przygotowania.