Świdnica kontynuuje elektryczne zakupy. Samorząd właśnie rozpisał przetarg na dostawę 12 autobusów elektrycznych, które mają dołączyć do 8 elektrycznych Volvo, które kursują już po ulicach miasta.
Dolnośląska Świdnica rozpisała właśnie postępowanie przetargowe na dostawę 12 nowych autobusów elektrycznych. Autobusy mają być w pełni niskopodłogowe a ich długość ma wynosić około 12 metrów. Preferowany układ drzwi to 2:2:2. Drzwi mają otwierać się do wnętrza pojazdu. Pojazdy mają pomieścić minimum 75 pasażerów z czego co najmniej 26 pasażerów na miejscach siedzących. W autobusach znajdzie się miejsce na wózek inwalidzki bądź dziecięcy.
Napęd elektrobusów zapewni centralnie umiejscowiony silnik o mocy co najmniej 160 kW, wyposażony w system rekuperacji energii. Bateria pojazdu ma mieć pojemność co najmniej 320 kWh, dzięki czemu na jednym ładowaniu autobus ma pokonywać 250 kilometrów. Ładowanie magazynu energii ma odbywać się zarówno poprzez złącza Plug-in jak i poprzez pantograf.
W autobusach pojawi się klimatyzacja, ogrzewanie oraz monitoring, a pasażerowie będą mieli do dyspozycji porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. Świdnica wymaga też, aby autobusy nie miały klasycznych lusterek bocznych, lecz aby miały one formę kamer. Pojazdy mają mieć takży system informacji pasażerskiej oraz system zliczania pasażerów.
Realizacja zamówienia ma nastąpić w okresie od 1 do 30 kwietnia 2025 roku. Samorząd
sfinansuje zakup z programu Zielony Transport Publiczny, a dokładniej jego drugiej edycji. Będzie to kolejny zakup elektrobusów ze wspomnianego programu, bowiem Świdnica skorzystała też ze środków z pierwszej odsłony ZTP, kupując
ówcześnie sześć autobusów od Volvo. Pojazdy zadebiutowały ostatnio na ulicach miasta.W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali minimum dwie dostawy po sześć elektrobusów każda lub też, że w ciągu pięciu ostatnich lat zrealizował co najmniej dwie dostawy po sześć autobusów z napędem wspomaganym przez silnik elektryczny. Trzecią możliwością spełnienia kryteriów technicznych jest realizacja w ciągu trzech ostatnich lat jednej dostawy minimum 6 elektrobusów oraz w przeciągu pięciu lat jednej dostawy minimum sześciu autobusów z napędem wspomaganym silnikiem elektrycznym.
O wyborze najlepszej oferty zdecydują cena brutto - 55%, a także parametry techniczne i eksploatacyjne - 35% oraz warunki gwarancji - 10%. Zamawiający do parametrów technicznych zalicza pojemność magazynów energii elektrycznej, zasięg pojazdu na jednym ładowaniu, zużycie energii przez pojazd oraz procent użytych komponentów z UE w pojeździe.