Do połowy 2023 r. w Świętokrzyskiem ma pojawić się 27 autobusów elektrycznych obsługujących linie dowozowe do pociągów Polregio. Uruchomienie sieci połączeń ma zapewnić zrównoważoną mobilność mieszkańcom całego województwa i skłonić ich do przesiadki z samochodów na transport zbiorowy. Warta 132 mln zł inwestycja została zgłoszona do Krajowego Planu Odbudowy – informuje Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego.
Szczegółowych informacji na temat przedsięwzięcia udzieliła nam rzecznik marszałka Agnieszka Kołacz-Sarnowska. – Celem jest zwiększenie dostępu do bezpiecznego publicznego transportu zbiorowego na terenie województwa świętokrzyskiego – mówi nasza rozmówczyni. Autobusy mają dowozić pasażerów z oddalonych miejscowości do stacji i przystanków kolejowych.
Polregio chce „budować kompetencje”
Dlaczego pojazdy mają trafić właśnie do Polregio, a nie np. do któregoś z przedsiębiorstw autobusowych obsługujących linie w regionie? Według przedstawicielki urzędu zaletą takiego rozwiązania będzie „multidyscyplinarny rozwój kompetencji przewoźnika kolejowego”. – Wskazać należy, że województwo świętokrzyskie nie jest beneficjentem tegoż projektu, ale wspiera operatora kolejowego w staraniach o zakup ww. autobusów, które docelowo będą własnością Polregio – zaznacza Kołacz-Sarnowska.
Jak dodaje, największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce ma już doświadczenie w zakresie integracji taryfowej i rozkładowej z innymi środkami transportu (głównie z autobusami). – Zakup autobusów elektrycznych pozwoli więc uzupełnić siatkę kolejowych połączeń Polregio w województwie świętokrzyskim o nowe połączenia autobusowe, zintegrowane z pociągami zarówno pod względem rozkładu jazdy, jak i ceny biletu. Dzięki temu mieszkańcy wielu miejscowości uzyskają dostęp do nowoczesnego i bezpiecznego transportu publicznego – zapewnia przedstawicielka UMWŚw.
Dotrzeć tam, gdzie pociąg nie dociera
Metodą walki z wykluczeniem komunikacyjnym ma być właśnie tworzenie zintegrowanej oferty. Przy stacjach i przystankach kolejowych mają powstawać lokalne węzły transportowe. – Przystanek lub dworzec kolejowy obejmuje efektywnym zasięgiem mieszkańców w obrębie kilkunastu kilometrów, a autobus, zwłaszcza z rozkładem jazdy dostosowanym do pociągów, rozszerza ten zasięg do kilkudziesięciu kilometrów – przekonuje Kołacz-Sarnowska. Efektem ma być zmniejszenie liczby transportowych „białych plam” na mapie regionu. Dodatkowym argumentem na rzecz zastosowania autobusów elektrycznych ma być redukcja emisji zanieczyszczeń i hałasu.
Przewoźnik i władze województwa spodziewają się uzyskać efekt synergii. – Realizacja projektu w sposób naturalny przyczyni się do zwiększenia liczby osób korzystających z transportu publicznego, w tym z różnorodnej oferty Polregio, poprzez lepsze dostosowanie siatki połączeń wojewódzkich do przewidywanej liczby podróżnych oraz zapewnienie samowystarczalności świadczonych usług – przewiduje rzecznik marszałka. Nowa oferta połączeń wojewódzkich ma stworzyć dopasowany do potrzeb mieszkańców łańcuch mobilności „od drzwi do drzwi”. To z kolei pozwoli ograniczyć nadmierny ruch samochodowy.
Warunek realizacji – wejście do KPO
Nasza rozmówczyni nie wskazuje dokładnych tras, na jakich mają kursować autobusy, ani miejsc ich stacjonowania. Informuje tylko, że przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie województwa ze szczególnym uwzględnieniem miasta Kielce i powiatów: kieleckiego, jędrzejowskiego, skarżyskiego, starachowickiego, ostrowieckiego, sandomierskiego, włoszczowskiego, buskiego i pińczowskiego. Możliwe jest rozszerzenie tego obszaru o powiat konecki.
– Przewiduje się, że łączny koszt zakupu autobusów wyniesie 132,840 mln zł brutto – informuje Kołacz-Sarnowska. W kwocie tej mieści się także instalacja infrastruktury technicznej do obsługi i eksploatacji autobusów elektrycznych. Inwestycja została zgłoszona do dofinansowania unijnego w ramach
Krajowego Programu Odbudowy. Ponieważ jednak ostateczny kształt dokumentu nie jest jeszcze znany, nie wiadomo, czy zakup autobusów elektrycznych uda się doprowadzić do skutku. Jeśli tak się stanie, wprowadzenie nowych autobusów elektrycznych do eksploatacji ma nastąpić w drugiej połowie 2023 r. Oprócz autobusów elektrycznych władze województwa chcą kupić za środki z KPO także tabor kolejowy (4 czteroczłonowe elektryczno-spalinowe zespoły trakcyjne za 98 mln zł netto).